​Nye motorer i CLAAS AVERO

​Nye motorer i CLAAS AVERO

Med de nye motorer oppfyller AVERO skurtreskere nå Stage V-utslippsstandarden. I tillegg gir den reviderte utformingen av renseteknologien i motorrommet enklere tilgang for vedlikehold.

Høyere effekter med Stage V

Både AVERO 240 og AVERO 160 er nå utstyrt med en ny motor – Cummins B6.7. Med et sylindervolum på 6,7 liter utvikler den 213 hk/157 kW i den største modellen og 167 hk/123 kW i den minste. Sammenlignet med de tidligere modellene representerer disse tallene en økning på henholdsvis 8 og 9 hk. Overholdelse av Stage V-utslippsstandarden oppnås ved hjelp av SCR- og DPF-teknologi med en urea-tankkapasitet på 49 liter. Ingen av modellene er utstyrt med eksos-resirkulering.

Etterbehandlingssystemet på den nye motoren tar opp betydelig mindre plass. Dette betyr at tilgangen for ettersyn og vedlikehold er blitt enklere. Eksternt reflekteres denne forandringen i redusert høyde på motordekslet, som nå er på samme nivå som lukket korntank.

Fire halmristere og APS

AVERO 160 har en 1.060 mm bred slager med en diameter på 450 mm. AVERO 240 er utstyrt med APS-treskesystemet. Viktige fordeler ved APS-systemet (Accelerated Pre Separation) inkluderer høy avlings-akselerasjon og opptil 30 % utskilling i den fremre broa. Dette betyr opptil 20 % større gjennomstrømning med samme drivstofforbruk.

Utskilling av restkorn på AVERO 240 og 160 utføres av fire halmristere med fire trinn. Ved hjelp av agitatortindene er det intensive systemet i stand til å håndtere store mengder halm og sikre maksimal utskilling av restkorn.

Stor korntank er en annen faktor som øker produktiviteten. Drivstofftanken rommer ca. 5.600 liter. Tømmetiden er mindre enn to minutter. Føreren har god oversikt over korntanken, og kornprøvetaking tas enkelt og raskt. Et inspeksjonsvindu i førerhuset gjør at returmassen kan kontrolleres direkte.

Fabrikkmontert sammenleggbart skjærebord øker fleksibiliteten

Hurtigkoblingen av skjærebordet har samme grensesnitt som for LEXION, med en sentral multikobling med et praktisk sentrallåsesystem. Dette gjør det mulig å montere alle CLAAS standard skjærebord – fra C 680 til C 370, samt VARIO V 620, V 560 eller V 500. En unik fordel ved VARIO skjærebordene er at de kan omstilles raskt, for eksempel fra høsting av korn til oljefrø.

Begge modellene er også tilgjengelig med fabrikkmontert C 450 sammenleggbart skjærebord. Fordelene med sammenleggbare skjærebord er mange: Du slipper tidkrevende til- og frakobling og sparer verdifull full tid ved raskere forflytting mellom feltene. Under transport, enten på innhøstingsveier, smale veier eller i tett trafikk, har de sammenleggbare skjærebordene god sikt og oppretteholder treskerens god kjøreegenskaper.

Komfortabel arbeidsplass med høyteknologisk utstyr

Det romslige og ergonomiske førerhuset gir en mindre anstrengende arbeidsdag. Alt fra alle skjærebordsfunksjoner, broinnstillinger til overvåking av returmassen og mere til justeres og overvåkes fra førerhuset. Alt dette utføres ved hjelp av brukervennlige betjeningselementer, som for eksempel multifunksjonsspaken og den justerbare rattstammen.

CLAAS INFORMASJONSSYSTEMET (CIS) holder føreren informert om viktige maskindata – fra drivstoffnivå og temperaturvisning til grafikk for gjennomstrømningshastighet, viftehastighet og slagerturtall.

CLAAS (www.claas-group.com) er et familieselskap etablert i 1913, og er en av verdens ledende produsenter av landbruksmaskiner. Selskapet med hovedkontor i Harsewinkel, Westfalen, er markedsleder på det europeiske markedet med sine skurtreskere. CLAAS er verdensledende i en annen stor produktgruppe, nemlig selvgående finsnittere. CLAAS er også en av verdens største produsenter av traktorer, ballepresser og grashøstingsmaskiner. CLAAS' produktportefølje omfatter også det nyeste innen informasjonsteknologi for landbruket. CLAAS sysselsetter mer enn 11 000 arbeidere over hele verden og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i regnskapsåret 2018.

Om Norwegian Agro Machinery

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark, Snowline og Spearhead. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Produktsjef CLAAS skurtresker