Velkomstkomiteen står allerede klar.

Norwegian Agro debuterer på Agroteknikk med stort maskinmangfold

10 leverandører boltrer seg på 2 600 kvadratmeter.

To år etter oppstart stiller Norwegian Agro Machinery som en av de aller største utstillerne på Agroteknikk 2018. Med seg i «ryggsekken» har den ferske maskinimportøren tatt med maskiner fra alle de 10 leverandørene sine.

– Vi gleder oss stort til å vise oss fram på Agroteknikk! For mange er vi en ny og ukjent organisasjon, men på Agroteknikk får vi forhåpentligvis den norske bonden til å forstå hvem vi er, og hvilke leverandører vi representerer. Jeg er helt overbevist om at vi har en kjempeutstilling foran oss. Her er alle velkomne innom for en kaffekopp og trivelig maskinprat, uttaler Torstein Simengård, salgssjef i Norwegian Agro Machinery.

Populær sprøyte på plass

På standen finner du foruten 22 maskiner fra hovedleverandøren CLAAS (les egen sak her), et eget miljø for jordarbeiding, såing og plantevern.

– Fra Horsch viser vi kultivatoren Terrano FG, såmaskina Pronto DC og ikke minst den første Horsch slepesprøyta i landet: Leeb 4 LT. Etter at denne ble kjørt i gang tidligere i år, har vi merket stor interesse for Horsch sine sprøyter, og vi har allerede signert maskiner for neste sesong, forteller Ingar Høgmoen, produktsjef for Horsch.

Høgmoen har også ansvaret for Bogballe, hvor tre ulike modeller skal stå utstilt: L1 Plus, L2 Plus og nyheten M35W Plus.

Nyheter fra Tyskland og Finland

Innen plantevern vises Lemkens trepunktssprøyte Sirius 12 for første gang i Norge, sammen med fire andre Lemken-produkter.

– Plog er Lemkens identitet, og vi viser en godt utstyrt Juwel 7 med blant annet trinnløs, hydraulisk justerbar arbeidsbredde og stripekropper. I tillegg har vi med skålharva Rubin 9/300 og horisontalfresen Zirkon 12/300, hvor sistnevnte vises sammen med såmaskina Saphir 7/300, forteller Thorleif Bjørnstad, produktsjef for Lemken.

Rett over gangen for Lemken finner vi mer jordarbeidingsutstyr, for fra Finland har Multiva sendt to rykende ferske nyheter.

– Kultivatoren Avaran 500 er en av Agroteknikk sine offisielle nyheter. Den står ved siden av en nyhet vi ikke rakk å melde inn før fristen, nemlig Cerex 300. Med denne såmaskina har du fleksibilitet til å så både direkte og i jordbearbeidet land, fortsetter Bjørnstad.

Gjødsel og fôr

Av utstyr for håndtering av husdyrgjødsel vises to Samson-produkter.

– Entreprenørvogna PG II 18 vises med slangebom, og ved siden av står tørrgjødselvogna SP 15. Dette er produkter for de som kjører mye, og som er avhengig av robust og holdbart utstyr, bemerker Bjørnstad.

Ei Conor vakuumvogn på halve størrelsen er også med, sammen med en 12 m3 fôrblander fra samme produsent.

– Etter årets sesong har etterspørselen etter fôrblandere vært stor, så vi regner med mange besøkende rundt denne vogna. Vi kan skreddersy vogner fra 12 til 24 m3, med én eller to blandeskruer, forteller Bjørnstad.

For pakking og løft

CLAAS er en av landets ledende leverandører innen grasutstyr, og på standen finner man også utstyr for å håndtere grovfôret videre i verdikjeden.

– Østerrikske Göweil er spesialister på ballehåndtering. Vi viser en pakker påmontert en CLAAS VARIANT 465, en individuell pakker, en dobbel balleløfter og en ballesplitter.

Også knivslipemaskiner fra både CLAAS og Göweil vises.

Vinterprogram

Årets sesong er den første hvor Norwegian Agro har et komplett sortiment av vinterutstyr å tilby. Det markeres på Agroteknikk med tre forskjellige snøskjær fra Stark, pluss en kost. Fra Snowline vises to strøkasser og både V- og totrinns snøfresere.

– Nå ser vi fram til å ta de besøkende godt imot. Vi har gode messetilbud, leverandører som gjerne svarer på spørsmål og selgere fra hele landet som står klare til å bistå deg med din neste maskininvestering, uttaler Bjørnstad.

Potet, korn og klær

Midt på standen finner man også et serveringsområde med kaffe og noe å bite i. Her er også en butikk med et rikt utvalg av potensielle julegaver, alt fra modelltraktorer til klær og andre artikler fra de ulike leverandørene.

– Vi har også tre gjester på standen. Linde Agro viser Mepu korntørke, Lena Maskin viser potetutstyr fra AVR og Miedema, mens Traktorpikene har med seg sine svært populære arbeidsklær for kvinner. Velkommen til vår stand, avslutter markedsføringssjef Espen Syljuåsen.

Kategorier

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.