Avaran 700 blir den nest største modellen i Mulitvas nye harveserie.

Multiva med ny S-tindeharv

Multiva utvider porteføljen av de velkjente S-tindeharvene med en ny modellserie, som lanseres på Agroteknikk. Med Avaran tilbyr Multiva en ytterst allsidig og effektiv harv til såbedstilberedning, hvor presisjon og pålitelighet er avgjørende.

Den nye Avaran harven, lansert på tvers av Europa ved denne høstens maskinutstillinger, utfyller hullet mellom de andre S-tindeharvene fra Multiva. Avaran-modellene tilbys fra 5-8 meter arbeidsbredde, alle slepte versjoner med en kompakt transportbredde på kun 3 meter.

– Markedet etterspør en kompakt og kraftfull universalharv til såbedstilberedning på pløyd og harvet jord, som også kan kjøres direkte i stubb. Avaran oppfyller behovene fra markedene og plasserer seg imellom de andre produktene i harveprogrammet fra Multiva. Den nye Avaran kan også brukes til øvrig stubbebearbeiding, da monteres et gåsefotskjær, hvilket særlig innenfor økologisk landbruk er relevant, uttaler Mikko Saarikallio, eksportdirektør hos Dometal Oy, selskapet bak merkevaren Multiva.

Allsidig harv og effektiv kultivering

For at sikre optimal jevning, er Avaran montert med en frontmontert, hydraulisk justerbar lamellslodd som standardutstyr. Den gjennomprøvde TerraSuper 10x65mm S-tinden sikrer en kraftig bearbeiding av jorden. Harven kan spesifiseres med to forskjellige tindeavstander: 80mm eller 120mm. S-tindene er montert på 8 rekker, for optimalt gjennomstrømming og stabilitet, direkte efter høst ved begrenset organisk materiale, så vel som til tradisjonell såbedstilberedning i pløyd eller harvet jord. De mange rekker tinder og rammens lengde sikrer en fremragende dybdekontroll og stabilitet, selv ved høye hastigheter. Gåsefotsskjær kan monteres ved valg av 120 mm tindeavstand, hvilket sikrer full gjennomskjæring til bruk ved bekjempelse av grasugras i visse dyrkningssystemer eller til øvrig tradisjonell såbedtilberedning.

En 2-rekkers langfinger-etterharv og ytterligere mulighet for en bakmontert lamellslodd i kombinasjon med en kraftig rotorsmuldrer i høykvalitetsstål, sikrer et jevnt og godt resultat.

Høy kvalitet og enkel i bruk

Multiva S-tindeharvene har vist deres verdi igjennom mange år, med lavt servicebehov og høykvalitetskomponenter, hvilket medfører en enestående holdbarhet.

Avaran er intet unntak, utviklet med stort detaljfokus. Avaran er konstruert av høykvalitets Nordeuropeisk stål og med HD lagre i hjuloppheng og rotorsmuldrer, dette bidrar til lave servicekostnader og mindre «nedetid».

Kjennetegnende for Multiva ved utvikling av nye maskiner er å sikre enkel betjening, derav høyere produktivitet for sluttbrukeren.

Avaran harven er enkel å stille inn, alle innstillinger foretas uten bruk av verktøy. Dybdeinnstillingen foretas hydraulisk, så vel som innstillingen av lamellsloddens aggressivitet. Etterharv-kombinasjonene innstilles mekanisk.

Den nye Avaran er allerede for salg, og nyheten vil bli vist på Agroteknikk i november. Besøk Norwegian Agro Machinery sin stand D01-11 for mer informasjon – og et godt introduksjonstilbud!

Ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mikko Saarikallio
Eksportdirektør, Dometal Oy
E-post: mikko.saarikallio@dometal.fi

Thorleif Bjørnstad
Produktsjef, Norwegian Agro Machinery
E-post: thbj@na-machinery.no

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.