Den nye generasjonen LEXION deles inn i 5000, 6000, 7000 og 8000-serie. Toppmodellen får navnet LEXION 8900, og leveres blant annet med 790 hk og 18 000 liters korntank.

LEXION - den andre generasjonen

CLAAS presenterer en helt ny generasjon av LEXION. Syv hybrid- og seks ristermodeller, med motoreffekter fra 313 til 790 hk, er klare til å dekke alle de krav som stilles til høykapasitets treskere.

Med APS SYNFLOW HYBRID og APS SYNFLOW WALKER, har både hybrid- og ristermodellene nye treskeverk som begge er ekstremt effektive. Fører-assistentsystemet CEMOS AUTOMATIC i den nye LEXION gir økt funksjonalitet, automatisk og intelligent styring og optimalisering av maskininnstillingene. Sammen med det nye armlenet har CEBIS nå berøringsskjerm, og har flere integrerte funksjoner og maksimal brukervennlighet. En ny drivlinje med færre reimer gir høy pålitelighet og maskintilgjengelighet.

Effektivitet i særklasse med nye treskeverk

Nye APS SYNFLOW HYBRID- og APS SYNFLOW WALKER gir betydelig forbedret tresking og separering Begge systemene har nå slager med diameter på 755 mm og 10 slagerjern. APS SYNFLOW WALKER har en ny, ekstra 600 mm separatortrommel bak hovedslageren.

På APS SYNFLOW HYBRID er diameteren på innmaterskruen blitt økt til 600 mm for å sikre en optimal avlingsstrøm frem til rotorene.

Nye korntanker, med volumer på opptil 18.000 liter og tømmehastigheter på opptil 180 l/s gir større kapasitet og bedre logistikk-fleksibilitet.

Presisjon gjennom avansert teknologi

Også i den nye LEXION justerer CEMOS AUTOMATIC maskininnstillingene automatisk for optimal gjennomstrømning, høy kapasitet og topp korn- og halmkvalitet.

Den nye elektroniske arkitekturen inkluderer laserbasert FIELD SCANNER som styrer maskinen langs kanten av skåret til venstre eller høyre eller langs sporlinjen. Systemet er integrert i førerhustaket og bruker signalet fra skjærebordssensorene for å justere kursen.

Den nye QUANTIMETER har en anslagsplate ved utløpet på kornelevatoren som måler avlingen uten å måtte kjenne tusenkornvekten.

DYNAMIC POWER er nå også tilgjengelig i LEXION og justerer motoreffekten i samsvar med driftsforholdene.

Komfortabel – nytt førerhus

Det nye førerhuset gir føreren bedre plass og bedre lydisolasjon. Sammen med det nye armlenet sitter det en justerbar CEBIS berøringsskjerm med flere integrerte funksjoner som gir maksimal brukervennlighet.

Mange funksjoner, som for eksempel hastighetsreduksjon av slageren eller halmkutteren kan aktiveres fra førerhuset. Rask omstilling mellom et bredt spekter av arter og sorter takket være en enkel prosedyre for skifting av broelementer.

Større vinklingsområde på tømmeskruen gjør at føreren har utmerket oversikt over tømmeprosessen fra førerhuset. Korntanken er lett tilgjengelig. Dette betyr for eksempel at mønet kan justeres etter forholdene – enkelt og raskt uten verktøy.

Nesten alle de nye LEXION-modellene er tilgjengelige med TERRA TRAC-belter og 40 km/t toppfart – maksimal trekkraft, minimal jordpakking, høy komfort og rask transport.

Pålitelig innhøsting under alle forhold

Det nye betjeningskonseptet på LEXION er utformet for maksimal pålitelighet. Det krever færre reimer, alle variatorene er forsterket og kan kobles til sentralsmøresystemet. DYNAMIC COOLING er tilgjengelig for alle LEXION-modeller og gir jevn kjøling samt at det gir lengre rengjøringsintervaller av luftfilteret.

Med REMOTE SERVICE får føreren optimal, umiddelbar støtte fra produktspesialister dersom det oppstår problemer.

CLAAS (www.claas-group.com) er et familieselskap etablert i 1913, og er en av verdens ledende produsenter av landbruksmaskiner. Selskapet med hovedkontor i Harsewinkel, Westfalen, er markedsleder på det europeiske markedet med sine skurtreskere. CLAAS er verdensledende i en annen stor produktgruppe, nemlig selvgående finsnittere. CLAAS er også en av verdens største produsenter av traktorer, ballepresser og grashøstingsmaskiner. CLAAS' produktportefølje omfatter også det nyeste innen informasjonsteknologi for landbruket. CLAAS sysselsetter mer enn 11 000 arbeidere over hele verden og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i regnskapsåret 2018.

Om Norwegian Agro Machinery

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark, Snowline og Spearhead. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Produktsjef CLAAS skurtresker