Frank Karling hos CF Maskin gir tommel opp for traktorregistrerte CLAAS SCORPION.

Første traktorregistrerte CLAAS SCORPION i Norge

CF Maskin klargjør i disse dager den første teleskoplasteren fra CLAAS, typegodkjent og registrert som traktor.

– Vi ser på det som en stor fordel å kunne tilby norske gårdbrukere en hurtiggående lastemaskin de kan kjøre med vanlig traktorsertifikat. SCORPION er godkjent for å kjøre i 40 km/t og har meget god førerkomfort, fremhever Frank Karling hos CF Maskin.

CLAAS forhandleren med avdelinger i Østfold, Follo og Trøndelag var først ut med å selge den nye generasjonen SCORPION, som fra 1. januar 2020 kan typegodkjennes som traktor. Maskinen det er snakk om er toppmodellen hva angår løftekraft, SCORPION 756 VARIPOWER som løfter hele 5,6 tonn på 7 meters løftehøyde.

Fullspekket med utstyr

CLAAS SCORPION produseres i Telfs i Østerrike av familieeide Liebherr, som fra 2017 har gått i kompaniskap med familieeide CLAAS for å lage hjul- og teleskoplastere til sistnevnte gjennom en OEM-avtale.

– Det oser kvalitet av maskinen, som alt annet som kommer fra Liebherr. Dette er den første maskinen vi leverer fra CF Maskin, men etter hva jeg vet er det også solgt teleskoplastere av den nye generasjonen CLAAS SCORPION i Trøndelag, Hedmark og Vestfold, fortsetter Karling.

Maskinen de nå klargjør på avdelingen i Skiptvet er fullspekket med utstyr, arbeidslys, kameraer og med et hydraulikkoppsett skreddersydd etter kundens ønske. Etter avtale med kunden vil den stå til disposisjon for testkjøring også for andre kunder som ønsker en SCORPION gjennomgang.

– Denne maskinen har firesylindret Deutz-motor på 156 hestekrefter og den største hydraulikkpumpa som yter inntil 200 l/min. Det gjør den kvikk og rask, både på utskyt og løft. Transmisjonen er trinnløs fra 0 til 40 km/t, og med sving på fire hjul blir den svært smidig. For den som er vant til å kjøre traktor med frontlaster er det som natt og dag, smiler CF-sjefen.

Oppfølging på nivå med produktets kvalitet

Med større enheter i landbruket og økt bruk av plansiloer ser Karling et potensiale for flere dedikerte lastemaskiner rundt på norske gårder. At de nå beveger seg inn i et nytt maskinsortiment krever imidlertid økt kompetanse og kursing, noe CF-sjefen ikke ser noe grunn til å bekymre seg over.

– I forhold til mange andre hi-tech landbruksmaskiner vi server er ikke SCORPION noe hokus pokus fra et servicemessig syn. Vi har også mange SCORPION gående av den gamle typen, og generelt mye kunnskap og erfaring i organisasjonen vår. «Kvalitet og service» er vårt slagord i CF, det gjelder alt vi leverer, fastslår Karling.

Stort modellutvalg

Hos importøren Norwegian Agro Machinery bekreftes den økende interessen i markedet.

– Vi viste fram SCORPION på både Dyrsku’n og Agrovisjon i fjor høst og har jevnt med forespørsler. Fram til nå har SCORPION familien bestått av sju modeller med løftekraft fra 3,5 til 5,6 tonn og løftehøyde inntil 9,75 meter, men på Agritechnica i fjor høst ble også en åttende modell introdusert. SCORPION 960 blir da ny toppmodell, med 6 tonn løftekraft på inntil 8,79 meter løftehøyde, oppgir Heming Kornstad, produktsjef hos importøren Norwegian Agro Machinery.

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS sitt store sortiment av maskiner og redskap, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Samson, Pichon, Spearhead og Stark. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.