DataConnect går live

DataConnect går live

Berlin, Harsewinkel, Mannheim, 2. november 2020

Utveksling av maskindata mellom CLAAS, 365FarmNet og John Deere er nå tilgjengelig. Ytterligere DataConnect-partnere følger snart etter.

Den nye tjenesten DataConnect muliggjør utveksling av viktige maskindata mellom plattformene, slik at brukerne kan se informasjon fra en maskinpark med flere merker - på en nettportal. Før krevde det en duplisering fra hver av produsentenes nettportaler, for å kunne vise slik maskininformasjon på et sted.

Strukturen på den direkte sky-til-sky-løsningen muliggjør en sømløs og automatisert dataflyt uten noen spesielle tiltak fra kunden/føreren. Sanntids datautveksling gir direkteoverført oversikt over hele maskinparken. Videre fungerer DataConnect uten ytterligere maskinvare- og programvarekomponenter og sørger for sikker datahåndtering.

Med denne nye tilnærmingen kan kundene se fem forskjellige maskindata for maskinparken sin:

• Gjeldende maskinposisjon
  • Historisk maskinposisjon
  • Tanknivå drivstoff
  • Status for maskinen i feltet
  • Maskinens hastighet
  • Kunden kan selv bestemme hvilken digital plattform han foretrekker for å vise denne informasjonen. Så snart sammenkobling er fullført, vises maskinene til den andre produsenten automatisk på skjermen. Kjøretøyene vises enten med symboler i den respektive fargekombinasjon, eller er synlige i maskinens info boks. Ytterligere partnere og funksjoner vil komme med på et senere tidspunkt.

Norwegian Agro Machinery står for import og salg av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Samson, Pichon, Spearhead, Stark, Duun og VM Loader. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap av det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.