CLAAS LEXION 5500 TERRA TRAC med CONVIO FLEX 770

CLAAS utvider sortimentet av CONVIO og CONVIO FLEX

CLAAS utvider sitt utvalg av skjærebordene CONVIO FLEX og CONVIO ved å inkludere modellene 930 og 770 med arbeidsbredder på 9,30 og 7,70 meter.

CONVIO FLEX med fleksibel knivbjelke er suveren i avlinger som soyabønner, erter og frøeng, mens CONVIO anbefales i vekster som soya, erter og frøeng. Auto-systemer for regulering av stubbehøyde og vinde, samt intelligente funksjoner reduserer førerens arbeidsbelastning og holder spillet på et minimum. De nye skjærebordene er integrert i CEBIS. Begge modellene er tilgjengelige for LEXION skurtreskere, og CONVIO FLEX 770 kan også brukes med TUCANO.

CONVIO FLEX for maksimal fleksibilitet

Mens CONVIO har en stiv knivbjelke og skjærebord, er disse komponentene samt sidebeltene fleksible i CONVIO FLEX. Knivbjelken er i stand til å følge bakkekonturene, og sikrer dermed lavest mulig stubbehøyde over hele arbeidsbredden. Dette gjør det mulig å høste spesielle vekster som soyabønner nær bakken med lave spill. For kornhøsting i stående avlinger, kan CONVIO FLEX brukes som et konvensjonelt skjærebord. I legde tilpasser det seg til bakkekonturene med et tastetrykk, og gjør det mulig å høste med lavt spill selv med stor arbeidsbredde.

Både CONVIO FLEX og CONVIO er fullt egnet til tresking av oljefrø. Det valgfrie settet for oljefrø inkluderer venstre- og høyre sideskruer med en diameter på 425 mm i det øvre området av bakveggen. Sidekniver kan monteres og fjernes uten verktøy. For å holde spillet på et minimum, lukkes sentralrenna med gummilepper. Den løftede bakveggen på kniven forhindrer opphoping og spill.

Intelligent førerassistanse er fullt integrert

CONVIO FLEX og CONVIO bidrar også til et godt førermiljø gjennom et bredt spekter av automatiske funksjoner – fullt integrert i CEBIS-terminalen. AUTOMATIC BELT SPEED justerer automatisk beltehastigheten etter kjørehastigheten. Varselsystemer for beltesluring- og stans gjør at føreren kan gripe inn på et tidlig stadium – selv i mørket eller i dårlig sikt – og forhindrer på den måten at kritiske situasjoner utvikler seg.

Vendingsfunksjonen har to moduser. Et trykk på en knapp på kjørespaken reverserer midt- og sidebeltene uten å måtte stanse maskinen. Dette gjør at små problemer kan elimineres på en rask og enkel måte. En vippebryter på armlenet reverserer vinda, midtbeltet og loelevatoren.

AUTO CONTOUR: Fire moduser for optimale resultater

AUTO CONTOUR automatisk høydekontroll på CONVIO FLEX har fire forskjellige moduser:

– I kornmodus er skjærebordet og knivbjelken stive.
– Ved tresking av mindre områder med legde, kan føreren veksle fra stiv til fleksibel modus ved å trykke på en knapp uten å måtte stanse fremdriften.
– I fleks-modus følger knivbjelken bakkekontorene med skjærebordsmeiene. Med en total fleksibilitet på 225 mm (90 mm oppover og 135 mm nedover), kan CONVIO FLEX justere seg til praktisk talt alle jordforhold.
– I AUTO CONTOUR FLEX-modus bruker knivbjelken sensordata for kontinuerlig å fastsette den optimale avlingsstrøm, bakkefølging og lavest mulig stubbehøyde. Dette gir ekstremt lave spill over skjærebordet – også i lavtvoksende avlinger.

Innovativ vinde med automatisk momentkontroll

Den nyutviklede vinda med innovativt formede, justerbare kambane-spor sikrer optimal avlingsstrøm under alle forhold. “Flip-over”-konseptet forhindrer effektivt avlingen fra å vikles på vinda. Under vanskelige forhold, slik som i legde, løfter vinda avlingen før den blir kuttet av kniven. Dette reduserer spillet over kniven til et minimum.

Vinda drives hydraulisk. Videre forhindrer en automatisk momentkontroll at vindefingrene graver i bakken. Dette systemet gir alltid føreren optimal hjelp for å gi en problemfri innmating.

CLAAS (www.claas-group.com) er et familieselskap etablert i 1913, og er en av verdens ledende produsenter av landbruksmaskiner. Selskapet med hovedkontor i Harsewinkel, Westfalen, er markedsleder på det europeiske markedet med sine skurtreskere. CLAAS er verdensledende i en annen stor produktgruppe, nemlig selvgående finsnittere. CLAAS er også en av verdens største produsenter av traktorer, ballepresser og grashøstingsmaskiner. CLAAS' produktportefølje omfatter også det nyeste innen informasjonsteknologi for landbruket. CLAAS sysselsetter mer enn 11 000 arbeidere over hele verden og hadde en omsetning på 3,8 milliarder euro i regnskapsåret 2018.

Om Norwegian Agro Machinery

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark, Snowline og Spearhead. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Ingar Høgmoen

Produktsjef CLAAS skurtresker