Produktsjef for landets mest populære treskermerke, Ingar Høgmoen, takker for tilliten.

CLAAS på treskertoppen

De spiregrønne skurtreskerne fra Harsewinkel har nok en gang klatret til topps, og kan titulere seg som markedsleder i Norge.

– Vi takker for tilliten, dette er stor stas, uttaler Ingar Høgmoen, produktsjef hos Norwegian Agro Machinery.

33 prosent markedsandel

Med 39 av 118 solgte treskere i perioden 1. oktober 2017 til og med 30. september 2018, endte CLAAS opp med en markedsandel på 33 prosent, en framgang fra 2017. CLAAS treskerne fordeler seg over alle størrelsesklasser, og det er nettopp dette Høgmoen framhever som den anerkjente leverandøren sin styrke.

– Som europeisk treskerprodusent har CLAAS fokus rettet på de innhøstingsforholdene vi har, og CLAAS har, sett med norske øyne, det bredeste og mest komplette produktsortimentet å tilby den norske bonden.

MONTANA på flere modeller

Den klart mest populære CLAAS modellen i Norge er minstemann AVERO 240, med godt halvparten av volumet. Deretter er det levert et stort antall av TUCANO 430, som fra 2019-sesongen kan leveres med MONTANA.

– En tresker vi har veldig stor tro på, sier Høgmoen, som selv har prøvekjørt en TUCANO 430 MONTANA, og kan fortelle at det var en svært positiv opplevelse.

Tidligere har avvatringssystemet MONTANA kun har vært tilgjengelig på LEXION, men Høgmoen merker allerede nå at nyheten TUCANO MONTANA skaper mye interesse i markedet.

– Generelt er vi positivt overrasket over interessen etter en så ekstraordinær sesong, men det kan vi nok takke avlingsskade-ordningen i Norge for. En god erstatningsordning bidrar ikke bare til å sikre bondens økonomi for store svingninger, men den bidrar også til stabilitet for oss i verdikjeden fram til treskeren går på jordet. Det er en fordel for oss alle, understreker Høgmoen.

Se nyheter på Agroteknikk

Ser vi nærmere på klasse L, hvor TUCANO plasserer seg, er CLAAS sin markedsandel på hele 60 prosent. Nesten like høy er markedsandelen i klassen for rotor- eller hybridmaskiner, hvor det til årets sesong ble importert en TUCANO 560 og en LEXION 750 TERRA TRAC.

– Både sistnevnte og TUCANO 430 MONTANA vil være å se på Agroteknikk, reklamerer produktsjefen.

Størrelse SUM CLAAS
S 0 0
M 67 19
L 23 14
XL 23 4
XXL (Rotor/Hybrid) 5 2
SUM 118 39

Andeler (%) 100 % 33 %

Kilde til statistikk: TLIF

Norwegian Agro Machinery står for importen av CLAAS traktorer og høstemaskiner, samt redskaper fra merkene Lemken, Horsch, Bogballe, Multiva, Göweil, Conor, Samson, Stark og Snowline. Norwegian Agro Machinery er et datterselskap under det danske felleskjøpet Danish Agro. Hovedkontoret på Gardermoen skal samle de nasjonale aktivitetene i selskapet. Altså slikt som import, markedsføring, produktstøtte, serviceorganisering og reservedelshandtering.

Produktsjef CLAAS skurtresker