Arrangementskomiteen for markeringen av Verdensdagen for psykisk helse i Nittedal 2020

Sting av samhold

Nittedal og Hakadal Bygdekvinnelag har i 2020 prioritert tre områder: synlighet, identitet og inkludering. Bredt samarbeid har vært sentralt for å oppnå synlighet. Fornyelse og revitalisering har vært en viktig del av arbeidet med vår identitet.

Fengende aktiviteter har vært første steg i inkluderingsarbeidet. Geriljabroderi er blitt et tydelig fotavtrykk for lokallaget vårt i høst.

Geriljabroderi er videreføring av en folkelig kulturarv i nyere tid. Bevegelsen startet på begynnelsen av 2000-tallet. Geriljabroderi er et opprør mot sirlig broderi. Det kan ha humor, brodd og tvetydig budskap, gjerne utført i korssting og nydelige blomsterborder rundt. Et underliggende budskap kan være at
kvinner kan sprenge grenser.

Tema for Verdensdagen 2020 var «spør mer», et tema vi tok på alvor. Vi inviterte folk til å uttrykke seg med farger og sting. Flere fortalte at de ikke hadde opplevd sånn ro på lang tid. I dager som
er hastige og flyktige kan det å brodere gi rom for å dvele ved noe og la broderiet ta den tiden det tar. På de fysiske møtene satt latterkulene løst da forslag til tekst trillet over kafebordene.
Geriljabroderi kan utføres i en hverdag preget av koronatiltak. Det kan utføres i våre egne stuer. Samtidig gir det mulighet for digitale fellesskap. Vandreduken må nevnes spesielt. Den fikk vi «servert» av husflidskonsulenten på kick-off. I prosjektperioden var den innom ti hjem. Noen hadde brodert mye før, andre
hadde aldri brodert og noen tok opp gamle kunster etter flere tiårs pause fra nål, tråd og stramei. Vandreduken ble et nydelig, felles uttrykk anno 2020 og ble solgt på auksjon for 1 700 kroner. Helheten ble langt mer enn summen av delene, og et flott symboluttrykk.

Kari Frank

Leder Hakadal og Nittedal Bygdekvinnelag lokalt bygdekvinnelag 454 03 155