GE OG NISSAN UTVIKLER LADESYSTEMER FOR EL-BILER -Selskapene ser på integreringen av el-biler i dagliglivet

Selskapene ser på integreringen av el-biler i dagliglivet

NISKAYUNA, NY (26. april 2010) – I kappløpet om å bygge en infrastruktur for smart lading som kan drive den kommende plug-in bilrevolusjonen har GE og Nissan gått sammen for å forske på ny teknologiutvikling som vil gjøre smart lading til en realitet. De to selskapene har undertegnet en treårs intensjonsavtale for å utforske den nye teknologien som trengs for å bygge en pålitelig og dynamisk infrastruktur for smart lading.

Intensjonsavtalen fører sammen to selskaper med ekspertise i de mest kritiske elementene som er nødvendige for å få smart lading til å fungere. GE er verdensledende i energisektoren, men en kundebase som dekker hele det elektriske nettet. Nissan er en av verdens viktigste bilprodusenter og en ledende aktør innenfor elektriske biler. Den helelektriske Nissan LEAF skal lansere senere dette året i Japan, USA og Europa.

”I de siste årene har vi sett en akselererende innovasjonstakt knyttet til plug-in hybrider og elektriske biler som har satt i gang en revolusjon i teknologien knyttet til smart lading,” sa Mark Little, viseadministrerende direktør og styremedlem i GE Global Research. ”Sammen med Nissan vil vi se på hva slags teknologi som vil være nødvendig å ha i bilen, i det elektriske forsyningsnettet, hjemme eller på arbeid for å gjøre smart lading til en realitet.”

”Nissans visjon er å realisere nullutslippsmobilitet gjennom en holistisk tilnærming ved å samarbeide med ulike partnere i en rekke industrigrener,” sa Shunichi Toyomasu, visekonsernsjef i Nissan Motor Co., Ltd. ”Ved å samarbeide med GE forventer vi at dette felles forskningsprosjektet vil gi kunnskap om koblingspunktene i hjem/bygning og i det elektriske forsyningsnettet som støtter elektriske biler.”

GE og Nissan har pekt ut to nøkkelområder for mulig samarbeid. Det første gjelder integrering av elektriske biler med hjem og bygninger. Det andre fokuserer på ladedynamikken i elektriske biler i forhold til det store elektrisitetsforsyningsnettet. I månedene som kommer vil GE og Nissan arbeide for å identifisere spesifikke prosjekter de kan samarbeid om på disse områdene.

Mye av GEs arbeid vil bli ledet av GEs globale forskningsvirksomhet i Niskayuna, New York, der den nyeste forskningen på transport og smart teknologi for det elektriske forsyningsnettet vil utgjøre en viktig del av samarbeidet. Nissan vil delta hovedsakelig Nissan Technical Center North America som ligger i Farmington Hills, Michigan, med støtte fra Nissan Advanced Technology Center i Japan.

For mer informasjon, ta kontakt med:
Nissan Nordic Europe Oy, Communications Director, Taina Erkkilä, +358 10770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Om GE Global Research
GE Global Research er navet i teknologiutviklingen for hele GEs virksomhet. GEs vitenskapelige ansatte og ingeniører redefinerer hva som er mulig, driver vekst for sine virksomheter og finner svar på noen av verdens vanskeligste problemer.

På anlegg i Niskayuna, New York; Bangalore, India; Shanghai, Kina og München, Tyskland jobber GE med innovasjon 24 timer i døgnet. Besøk GE Global Research på nettet på www.ge.com/research. Ta kontakt med GEs teknologer på http://edisonsdesk.com og twitter.com/edisonsdesk.

Om Nissan
Nissan Motor Company er en global bilprodusent som solgte 3,36 millioner kjøretøyer i 2009. Nissan er til stede i alle viktige bilmarkeder over hele verden og selger en omfattende rekke personbiler, lastebiler, SUV-er og lette nyttekjøretøyer under Nissan og Infinity merkene.

Nissan Advanced Technology Center (NATC) er Nissans topp moderne forsknings- og utviklingsanlegg som ligger i Kanaga prefekturet i Japan. NATC er spydspissen i innovasjonene innenfor miljø- og sikkerhetsteknologi og gjør at Nissans bilutviklingsingeniører arbeider mer effektivt i et sentralisert anlegg som omfatter et Advanced Vehicle Lab (Avansert kjøretøylaboratorium) og et Electric Powertrain Lab (Elektrisk drivkjedelaboratorium).

Nissan har to andre viktige anlegg basert i Kanagawa prefekturet for produktplanlegging, forskning og utvikling og avansert utvikling – Nissan Technical Center (NTC) i Atsugi og Nissan Research Center (NRC) i Yokosuka.

Nissan i Europa
Nissan har omkring 12 400 ansatte i Europa innenfor design, forskning, utvikling, produksjon, logistikk, salg og markedsføring. I 2008 solgte selskapet 601 647 biler i 40 markeder i Vest- og Øst-Europa, inkludert Russland. I tillegg produserte Nissan totalt 539 580 biler i selskapets spanske og britiske fabrikker. For ytterligere informasjon, se www.nissaneurope-newsbureau.com

Nissan Nordic Europe Oy
Nissan Nordic Europe er Nissans import- og markedsorganisasjon for Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Latvia og Litauen. Selskapet har omkring 180 ansatte og har sitt hovedkontor i Finland.