Havila Kystruten vant «Kreuzfahrtguide Award» 2024 i kategorien bærekraft

Havila Kystruten vant «Kreuzfahrtguide Award» 2024 i kategorien bærekraft

Havila Kystruten ble hedret på årets «Kreuzfahrtguide Award» i bærekraftkategorien for sitt skip Havila Pollux – og dermed for sin klare visjon for bærekraftig cruiseturisme. Prisutdelingen fant sted i Hamburg tirsdag kveld.

Med denne prisen anerkjenner juryen Havila Kystrutens innsats for å gjøre cruiseindustrien mer miljøvennlig gjennom bruk av innovative teknologier.

Bruken av hybrid-batteridrevne skip ble spesielt fremhevet, noe som gjør det mulig for Havila Kystruten å seile langs deler av den norske kysten med nullutslipp – som de første i bransjen. Havila Pollux slo to seilskip fra rederiene Sea Cloud Cruises og Star Clippers, samt Hurtigrutens skip Otto Sverdrup.

I begrunnelsen understreket Georg J. Schulz, sjefreporter i Hamburger Abendblatt, at juryen var enstemt: «De norske kystruteskipene er allerede svært langt fremme teknologisk og setter trender som snart vil komme hele cruiseindustrien til gode. Havila Kystruten, for eksempel, satser på store batterier som kan lades med strøm fra vannkraft, samt forberedelser for bruk av hydrogen. Derfor var juryens stemme enstemmig

Havila Kystruten har seilt originale kystruten Bergen – Kikenes siden 2021 og har satt seg som mål å revolusjonere cruiseturismen langs norskekysten på en bærekraftig måte. Rederiets skip er utstyrt med noen av de største batteripakkene som noen gang er installert i et passasjerskip, noe som gir et betydelig bidrag til å redusere CO2-utslippene. I tillegg bruker Havila miljøvennlige teknologier som minimerer utslipp av nitrogenoksider og andre forurensende stoffer. Rederiet er også kjent for sitt unike matkonsept, som baserer seg på lokale leverandører og minimerer matsvinn. I 2023 ble det for eksempel generert i gjennomsnitt kun 58 gram matsvinn per gjest per dag.

- Vi er utrolig stolte av denne prisen, sa Pia Kuusisto, Havila Kystrutens salgssjef for Tyskland, som mottok prisen på vegne av selskapet.

Selskapet er glade for annerkjennelsen fra Tyskland, verdens nest største cruisemarked.

- Denne prisen viser at vårt engasjement for bærekraft og miljøvern ikke bare blir anerkjent, men også verdsatt. Vi håper at vi kan bruke det til å sette et eksempel for hele bransjen – sammen må vi gjøre de rette valgene om vi skal lykkes med å nå fremtidens klimamål, sier Lasse A. Vangstein, kommunikasjons- og bærekraftsdirektør i selskapet.

Juryen roste spesielt Havila Kystrutens mot til å omfavne innovasjon og miljøbevissthet til tross for utfordringene i cruiseindustrien. Konseptet med å dekke deler av ruten med nullutslipp, bruken av LNG (flytende naturgass) og ambisjonene om en hydrogenbasert fremtid understreker Havila Kystrutens banebrytende rolle innen bærekraft. Med denne prisen styrker Havila Kystruten sin posisjon som en pioner innen bærekraftig cruiseturisme og sender et klart signal til industrien: en miljøvennlig fremtid er mulig hvis modige beslutninger tas og følges konsekvent.

Pressekontakt Kommunikasjons- og bærekraftsdirektør PR & Kommunikasjon, markedsføring, bærekraft +47 934 49 954 LinkedIn

Velkommen om bord i de mest miljøvennlige skipene på norskekysten!

Skipene har en verdens største batteripakker installert på passasjerskip og kan seile støy- og utslippsfritt gjennom verdensarvfjorder, sårbar natur og inn og ut av havner.

Havila Kystruten har hovedkontor i Fosnavåg på Sunnmøre, på hjemstedet til Sævik-familien som startet selskapet og fortsatt er majoritetseiere.