Så enkelt er det å fikse sår etter steinsprut i lakken!

Det er ikke til å unngå. Alle biler får det før eller siden. Små sår i lakken etter flyvende småstein fra bilen foran eller møtende trafikk. Vi har tatt en prat med Bjørn-Aage Bredal fra firmaet Garasjetid.no, som kan fortelle oss at dette faktisk er relativt enkelt å fikse selv. Hemmeligheten er verktøyet, ikke erfaringer påstår Bredal. Han presiserer at dette er det smart å gjøre så tidlig som mulig, for å hindre rust i karosseriet.

Vi kjenner alle til lakkflasken du får kjøpt i bilrekvisita butikker, eller hos forhandleren av bilen din. Den er tilpasset fargen på din bil og kommer med en liten kost på innsiden av lokket. Denne kosten må du kaste sier Bredal, den er egentlig bare til forvirring. Det beste å bruke er et spesialverktøy som kunstnere bruker når de skal male detaljer i biler. Dette gjør at du har full kontroll på hvor og hvor mye lakk du legger ned i såret. Du slipper dermed å polere eller slipe for å jevne ut overfylt lakk i såret.

Denne lakkpennen får du kjøpt i enkelte kunstbutikker eller i nettbutikken vår. Får du ikke tak i en slik penn, vil jeg anbefale deg å bruke en tannpirker isteden for kosten som er i flasken. Dette gir deg fortsatt bedre kontroll

Metoden er relativt enkel, presiserer Bredal. Man vasker bilen grundig før man starter, deretter må du identifisere alle sårene. det kan være smart å sette en liten tape bit der du ser sår. Det kan være vrient å finne alle de små, så bruk godt lys og litt tid på å finne dette når du først er i gang.

Deretter må du være 100% sikker på at du har fjernet all rust i såret. bruk en pasta som fjerner rust, eller et annet rustfjernende middel.

Deretter er det bare å fulle litt lakk i kunstnerverktøyet og tegne nede i såret. det er omtrent som å fargelegge med tusk, sier Bredal. det kan være lurt å gjøre dette i flere runder, slik at du legger 2-3 lag.

Deretter er det bare å la det herde over natten, før du tar bilen i bruk. raskt, enkelt og nesten like bra som en proff tar flere tusen kroner for.

• Motor, biler, motorsykler

• hvordan fjerne steinsprang i lakken
  • hvordan fjerne sår i lakken
  • hvordan fjerne steinsprut i lakken

Garasjetid.no er Norges neste store nettbutikk innen vertikalen biltilbehør. Etter lang tids planlegging er nå tiden klar for en ny tid innen vår bransje i Norge. Vi vil jobbe for å være best i klassen, ikke nødvendigvis størst, men den beste aktøren på alle måter. Vi er her for å gjøre din handel litt enklere.

Bjørn-Aage Bredal

Pressekontakt Salgs- og markedssjef Salg og marked 48386661