Rømningsveibelysning som lyser opp et stort område, med integrert DALI-grensesnitt – ELH-serien fra ESYLUX

Takket være optimalisert linseteknologi, høykvalitets LED-lys og digital styring kan produsenten presentere en moderne rømningsveibelysning for korridorer og store rom

ESYLUX presenterer en ny LED-rømningsveibelysning for drift med enkeltbatteri, med en linseteknologi som er spesielt utviklet for store arealer. ELH-serien inneholder både modeller for korridorer og for store rom, skiller seg ut med ekstra stor rekkevidde og kan monteres i taket med utenpåliggende eller innfelt montering. I tillegg kan lysene, takket være et passende grensesnitt, styres via en DALI-buss som også lar deg bruke tallrike spesialfunksjoner, som for eksempel behagelig, rask avlesning av aktuell status for den digitale loggboken eller en sentral fjernutkobling av samtlige lys.

Rømningsveier kan være svært forskjellige, avhengig av byggemåte og arkitektonisk konsept. Ofte går veien ut i det fri gjennom lange korridorer og trappeoppganger. Av og til hender det likevel at folk må gjennom store rom for å komme seg i sikkerhet. Med ELH-serien presenterer ESYLUX en rømningsveibelysning for drift med enkeltbatteri som har modeller for begge bruksområder.

Linseutforming spesielt egnet for korridorer og store rom
Det er to forskjellige linseutforminger som sørger for dette: Den ene er for ellipseformet belysning av korridorer, den andre er sirkelformet og spesielt egnet for store rom. I tillegg drar brukeren nytte av den over gjennomsnittet store rekkevidden til nødlysene som gjør at disse kan brukes på en sparsom måte. «På korridormodellen kan avstanden mellom de enkelte lysene utgjøre opptil 13,4 meter i en monteringshøyde på 3 meter», forklarer Thorsten Pieper, produktsjef for ESYLUX. Noe annet som er spesielt med ELH-serien, er det integrerte DALI-grensesnittet som gjør det mulig å utføre alle viktige DALI-styreinstruksjoner for nødlys. «I kombinasjon med KNX-to-DALI-grensesnittet, som er integrert i romkontrolleren vår, eller grensesnittet for DIN-skinnen, blir funksjonaliteten til rømningsveilysene utvidet til å omfatte tallrike nyttige funksjoner», ifølge Pieper.

DALI-grensesnitt for tilsvarende nyttige og behagelige tilleggsfunksjoner
Takket være busstilkoblingen kan alle lysene enkelt lokaliseres ved hjelp av identifikasjonsmodusen ved oppstart eller feilsøking, og den aktuelle statusen kan avleses raskt og behagelig for den digitale loggboken. I tillegg er det mulig å forlenge nødlysdriften til ELH-serien utover det tidspunktet hvor den sentrale strømforsyningen har gjenopptatt driften. Dette er praktisk hvis det brukes HID-lamper til den vanlige belysningen i bygningen, da disse trenger noe tid på å lyse igjen etter et strømbrudd. Nødlysene kan også deaktiveres direkte fra nødlysdriften ved behov. Og ved hjelp av hvilemodusen kan brukeren slå dem av over lengre tid for å avlaste batteriet hvis den sentrale strømforsyningen kun er koblet ut fordi det ikke er folk i bygningen – for eksempel på fridager eller i ferien. Hvis strømforsyningen aktiveres igjen, vil nødlysene også automatisk gjenoppta driften.

Fullverdig rømningsveibelysning uten DALI
Uavhengig av bruken av DALI-grensesnittet har alle nødlysene i tillegg en selvovervåkningsfunksjon med statusvisning i farger, er det mulig å velge mellom drift i permanent kobling eller standbykobling og er en nødlysvarighet på tre timer sikret. Det store kablingsrommet og enkle stikkontakter muliggjør en behagelig montering. Batteriet er lett tilgjengelig og kan dessuten raskt skiftes ut etter den fire år lange batterilevetiden. Alle modeller kan fås både for innfelt og utenpåliggende montering i tak. Utover dette sørger de integrerte LED-lysene for høy energieffektivitet.