Nytt styre i Coop Norge

Årsmøtet i Coop Norge valgte i formiddag nytt styre. Magne Vathne fra Coop Økonom i Stavanger ble valgt som ny nestleder for to år. Vathne er til daglig administrerende direktør i Coop Økonom. Vathne var midtveis i sin andre periode som styremedlem. Styreleder Lisbeth Bull Husby fra Coop Trondos i Trondheim var ikke på valg.

Olav Rønningen fra Coop Innlandet ble gjenvalgt som styremedlem for to ny år. Rønningen er til daglig administrerende direktør i samvirkelaget Coop Innlandet. Wilhelm Gjertsen som er styreleder i samvirkelaget Coop Vest i Sogn og Fjordane samt deler av Møre og Romsdal ble valgt som styremedlem for ett år. Han kommer inn for Magne Vathne som ble valgt som nestleder. Alle ble valgt ved akklamasjon.

Styret i Coop Norge består etter valget av disse:

- Lisbeth Bull Husby, styreleder (ikke på valg)

- Magne Vathne, nestleder (ny som nestleder – tidligere styremedlem)

- Wilhelm Gjertsen (ny)

- Olav Rønningen (gjenvalgt)

- Knut Berg (ansattrepresentant Coop Norge)

- Tore Vea Berghagene (ansattrepresentant Coop Norge)

- Helge Rygh (ansattrepresentantskap Coop Norge)

På årsmøtet ble Grete Marie Eikebu, Coop Orkla Møre, gjenvalgt som ordfører i Coop Norges årsmøte. Gjenvalgt ble også Sølvi Jensen, Coop Nord, som varaordfører.

• magne vathne
  • olav rønningen
  • wilhelm gjertsen

Coop i Norge består av 130 selvstendige samvirkelag spredt rundt i Norge. De 20 største av disse står for om lag 80 prosent av omsetningen i Coop. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge. Oppgaven er å ivareta innkjøpsoppgaver, vareforsyning, kjededrift, medlemsprogrammet, egen næringsmiddelindustri og eiendomsutvikling til beste for norske samvirkelag. Oppgavene ivaretas gjennom Coop Norges to heleide datterselskaper Coop Norge Eiendom og Coop Norge Handel. I tillegg driver Coop Norge butikkvirksomhet på Østlandet gjennom datterselskapet Smart Club.