Norge anerkjenner Palestina - En viktig seier for palestinernes frihetskamp

Norge anerkjenner Palestina - En viktig seier for palestinernes frihetskamp

Oslo, 22. mai 2024 – Den norske regjeringen kunngjør i dag at Norge offisielt anerkjenner Palestina som en selvstendig stat. Denne beslutningen markerer et betydningsfullt skritt i palestinernes kamp for frihet og selvbestemmelse. Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon, Changemaker, jubler over anerkjennelsen.

- Dette er på høy tid! Endelig stiller Norge seg på riktig side av historien, og bidrar til en viktig seier i palestinernes frihetskamp, sier Marte Hansen Haugan, leder i Changemaker.

Anerkjennelse av Palestina er noe som mange i Norge har kjempet for i årevis.

- Folk har stått på barrikadene for å si ifra om hvor viktig norsk anerkjennelse er. Statsministerens annonsering i dag er et resultat av at aktivister, organisasjoner og vanlige folk har kjempet dette frem i flere år, sier Hansen Haugan.

Norge har hatt en langvarig diplomatisk innsats og forpliktelse med å fremme fred og rettferdighet i Midtøsten. Selv om regjeringen vil anerkjenne Palestina som selvstendig stat, kan man ikke anse arbeidet for palestinernes selvråderett og sikkerhet som ferdig.

- Det er veldig bra at regjeringen endelig går inn for anerkjennelse av Palestina. Det neste Norge må gjøre nå er å sikre at norske våpenkomponenter ikke inngår i våpen som brukes av det israelske forsvaret mot palestinerne, sier leder i Changemaker Marte Hansen Haugan.

Changemaker er Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon. Kirkens Nødhjelp er en av Norges største bistandsorganisasjoner, og jobber med nødhjelp under katastrofer, langsiktig bistand og politisk påvirkning. Changemaker jobber kreativt og politisk for å endre de grunnleggende årsakene til urettferdighet.