Siste nytt for byggebransjen Q1 2024 - ny rapport

Siste nytt for byggebransjen Q1 2024 - ny rapport

Velkommen til vår første kvartalsrapport for 2024, "Pipeline Q1".

I denne rapporten gir vi deg dyp innsikt i bygg- og anleggsmarkedet i Norge, med fokus på de viktigste trendene som former bransjen. Fra igangsetting av nye prosjekter til veksten i miljøsertifiserte bygg, gir vi deg en omfattende oversikt over hva som skjer i markedet akkurat nå.

Hovedpunkter for "Pipeline Q1 2024"

• Første kvartal 2024 registrerer en økning på 22,2% sammenlignet med samme periode i 2023, og 29,7% sammenlignet med 2022.

• De store prosentvise økningene kan tilskrives lave sammenligningsgrunnlag fra de siste årene, preget av ulike hendelser som har hatt en negativ innvirkning på aktiviteten.

• Igangsetting av byggeprosjekter i Q1 2024 viser et gjennomsnitt på 53,2 milliarder kroner per måned, sammenlignbart med tidligere måneder i kvartalet.

• Gjennomsnittsprosjektet i Q1 var et nybygg på over 130 millioner kroner, med Oslo som en pådriver for den høye gjennomsnittsverdien

• Antall igangsatte miljøsertifiserte prosjekter har steget betydelig fra 48 i 2015 til over 140 i dag.

En forsiktig optimisme

Selv om tallene indikerer en positiv retning, er det for tidlig å si om dette markerer en varig bedring i markedet. Aktører i byggebransjen bør følge med på utviklingen i Q2 og fremover for å se om den positive trenden fortsetter. Det er også nødvendig å ta hensyn til eksterne faktorer som økonomiske prognoser, politiske endringer og globale forsyningskjedeproblemer som kan påvirke fremtidige igangsettinger.

Er du nysgjerrig på å utforske rapporten nærmere? Last den ned gratis HER

Kategorier

Byggfakta har levert prosjektinformasjon til bygg- og anleggsbransjen siden 1969.

Byggfakta AS, er en del av Byggfakta Group, en ledende informasjonsleverandør til den europeiske byggebransjen. Byggfakta AS har som visjon å være den største norske byggenæringens markedskanal for nye forretningsmuligheter. Vi etablere kontakter mellom kjøpere og selgere av produkter og tjenester på det norske bygg- og anleggsmarkedet. Vi skal dermed skape økt effektivitet, kvalitet og lønnsomhet for alle parter.

Byggfakta - Den norske byggenæringens markedskanal for nye forretningsmuligheter.

Tuva Viktoria Tiller

Pressekontakt Marketing Manager 90484347 Byggfakta.no

Velkommen til Byggfakta AS!

Byggfakta AS

Elisabeth Von Hübsches gate 6