Slik jobber vi med lærlinger i Bydel Gamle Oslo

Slik jobber vi med lærlinger i Bydel Gamle Oslo

– Bydelen har hatt lærlinger i mange år og vi utvikler oss sammen med lærlingene, forteller Siri Granum som er ansvarlig leder for lærebedriften Bydel Gamle Oslo.

Fordi bydelen er så stor er det mange forskjellige lærlingplasser å tilby.

– Lærlingene opplever dette svært verdifullt fordi læretiden gir dem utfordringer de ikke ville vært foruten, og som kommer godt med når de skal ut i jobb etterpå, forteller Granum.

Hvorfor ha lærlinger?

– For det første lærer vi mye av lærlingene. Pensumet deres er nytt og oppdatert. De forteller og bringer videre det de kan og hva pensumet krever av oss som lærebedrift. Lærebedriften holder seg kontinuerlig faglig oppdatert. De fleste er unge, og bringer med seg ungdommens pågangsmot og energi inn i bedriften. Energien smitter over på oss ansatte, og det er bra for arbeidsmiljøet hos oss.

Mange av de som har vært lærlinger i bydelen har fått fast jobb, men ikke alle i fulltidsstilling.

– Å ha lærlinger er et fint rekrutteringsgrunnlag for begge parter. Vi kjenner lærlingene og vi vet hva vi får, og lærlingene kjenner bydelen og vet hva de går til. En vinn-vinn-situasjon, sier Granum.

Oppfølging av lærlingene

Mange av lærlingene har flerkulturell bakgrunn. Det kan i noen tilfeller bety språklige utfordringer både for lærling og veileder.

– Den største utfordringen er nok å ha ansvar for å lære de å bli voksne arbeidstakere i løpet av læretiden, og hva som forventes av dem i arbeidslivet når det gjelder både plikter og rettigheter. Det er ikke alltid like lett, men med litt tålmodighet så går det som regel bra.

– En annen utfordring er å få tiden til å strekke til. Alle er travle – og lærlinger er vitebegjærlige og spør mye. Gode tidsplaner med avsatt studietid og veiledningstid er da til god hjelp for å strukturere tidsbruken.

– Den største utfordringen og et kontinuerlig forbedringsområde er nok opplæringen i arbeidslivets regler, rutiner og forventninger – lære dem kunsten å gå fra 16- årige skoleelever til voksne fagarbeidere og arbeidstakere.

I Bydel Gamle Oslo er det en ansvarlig leder samt fag- og personalansvarlige som følger lærlingene i læretiden. Dette fungerer bra i bydelen, og Bydel Gamle Oslo er den eneste som har denne ordningen.

Møt to av lærlingene våre