Per-Gunnar Pelsholen, Jim Lingman og Thomas Kisen klipper båndet og innvier dermed den nye AdBlue-fabrikken i Kongsvinger. Foto: Johannes Glans.

Innvielse av Arom-dekor Kemis nye AdBlue-fabrikk i Kongsvinger

Den 19. september innviet Arom-dekor Kemi sin nye fabrikk med festligheter, og over 60 gjester var til stede fra både Sverige, Norge, Finland og Litauen. Blant talerne var blant annet visedirektør for Vilokan Group, Lars Rosell, som fremhevet fabrikken som et viktig tilskudd til Vilokan-konsernet (som Arom-dekor Kemi er en del av), der hele forretningsideen bygger på bærekraft. Under seremonien ble gjestene tilbudt omvisning i fabrikken, taler, båndklipping, mat og drikke.

Den nye anlegget i Kongsvinger markerer et viktig steg i Arom-dekors utvikling og gjør det mulig for oss å effektivt møte den økende etterspørselen etter AdBlue i Norge. Den strategiske plasseringen reduserer behovet for lange transporter fra Sverige, noe som bidrar til lavere CO2-utslipp og er helt i tråd med vårt engasjement for å redusere miljøpåvirkningen.

Jim Lingman, administrerende direktør for Arom-dekor Kemi AS, understreker selskapets ambisjon om at all AdBlue som selges i Norge skal produseres lokalt i Kongsvinger fra og med høsten 2024, med mål om å være i full drift innen slutten av september. ”Dette steget styrker vår posisjon som en ledende aktør innen AdBlue-sektoren i Norden, med eksisterende produksjon i Sverige og Finland, og som den nest største leverandøren på det norske markedet,” sier Jim Lingman.

I tillegg til økt produksjonskapasitet, innebærer denne investeringen også etablering av nye arbeidsplasser i Kongsvinger, noe som fremmer lokal økonomisk vekst og styrker regionens industrielle sektor. Anlegget ligger i et ekspansivt industriområde, Siva, som ytterligere understreker vårt engasjement for både lokalsamfunnet og miljøet.

Siden etableringen av vår salgsorganisasjon i Norge i 2017, med kontorer i Førde og Oslo, har vi stadig strukket oss etter å være nær våre kunder og markedet. Med hovedkontor i Borås, Sverige, og en omsetning på 660 millioner SEK i 2023, fortsetter vi å bygge på vår suksesshistorie og ser frem til de nye mulighetene vår ekspansjon i Kongsvinger vil føre med seg,”
avslutter Jim.

FAKTA OM DEN NYE ADBLUE-FABRIKKEN
• Over 1 000 m² fabrikkområde
• Kapasitet til å dekke hele det norske forbruket av AdBlue
• Kapasitet til å levere ut 10 fulle tankbiler/dag med AdBlue
• Plassert for å nå det norske markedet på best mulig måte
• Optimaliserte transporter, ingen unødvendig frakt av vann
• Norskprodusert AdBlue

Arom-dekor er en av Norges ledende totalleverandør av AdBlue® , NOx reduserende middel, og andre kjøretøykjemikalier til den Nordiske transportsektoren. Ved å kontrollere hele prosessen fra produksjon til forpakning og levering kan vi ved alle punkter garantere en jevn og høy kvalitet. Vi tilbyr også utvalgte kjemikalier til industrien og forbruker markedet.