BOMSPRINGING: Løping på tømmerstokker er en selvskreven, men svært krevende VM-øvelse. Ivar Busterud Bjørnstad sikret vinnerlaget et forsprang allerede under denne øvelsen, selv om også motstander Martin Storberget imponerte publikum med springingen.

Tittelforsvareren tok VM-gull igjen

VM i tømmerfløting gikk i dag av stabelen under De nordiske jakt- og fiskedagene på Anno Norsk skogmuseum i Elverum. Det ble en vill, vakker og ikke minst våt fornøyelse for både deltakere og publikum.

Tittelforsvarer "Team Gjedde-1" gikk hardt ut i finalen og sikret seg et forsprang etter første øvelse som bare økte under vegs i stafetten. Øvelse 2 var barking av tømmerstokk og øvelse 3 var øying, det vil si bore et hull til lenselenker i stokken. Gjedde-1, som bestod av utøverne Ivar Busterud Bjørnstad, Martin Bråthen, Rino Hågensen og Ove Ernstsen, økte forspranget under disse. Siste etappe, padling på tømmerstokk, ble derfor en ren sjarmøretappe, og gutta kunne som ved forrige VM heve vandretrofeet over hodet på seierspallen. Vinner de enda en gang, blir den deres til odel og eie.

- Det føles bra å beholde verdensmestertittelen. Kampen om gullet var knallhard, men det gikk bra til slutt, oppsummerer Ivar Busterud Bjørnstad.

- Det ble litt "knoting" på stokkene så jeg datt, men det gjorde heldigvis han andre også, så da kunne jeg gi makkeren med barkespaden et lite forsprang.

Vilt og vått

Værgudene sørget for at utfordringene i hvert fall ikke ble mindre, ved å sende regn ned over både deltakere og publikum gjennom hele konkurransen.

- Det var kaldt mellom øvelsene, men når man først er i gang så bruser adrenalinet såpass at temperaturen i både vann og luft ikke blir et tema. Men bålfyringen gikk litt trådt i dag, sier Bjørnstad.

Seks lag var med i årets VM. Sølvet gikk til Gullprikklav fra Norskog, og bronsefinalen ble vunnet av Evenstad, et lag bestående av studenter fra Høgskolen i Innlandet.

Tømmerfløtingen som foregikk i Norge fram til 1991, ble ofte kalt Vårens vakreste eventyr, noe VM-arrangøren også kan kjenne seg igjen i, selv om det ikke er vår.

- Vi er veldig fornøyde. Tilbakemeldingen på årets arrangement var strålende. Utøverne var veldig fornøyde med øvelser og løyper, og da er vi også fornøyde. Neste år håper vi på enda flere publikummere - og bedre vær, sier Lars Erik Rønningen i Skogselskapet, som var med å arrangerte VM sammen med Anno Norsk skogmuseum. Han takker også sponsorer og andre samarbeidspartnere på vegne av arrangøren, og gleder seg allerede til neste år.

FLØTING I ÅA: Nytt i år var at fløterøvelsen foregikk i Velseåa, der Norsk skogmuseum til vanlig formidler tømmerfløtning til barn og unge. (Foto: Bård Løken)