Ohita
Yli puolet suomalaisista suhtautuu tekoälyyn positiivisesti - apu on tervetullutta myös terveystietojen seurannassa

Tiedote -

Osana viimeisimpiä AI-tuotejulkaisujaan Samsung Electronics on kartoittanut suomalaisten suhtautumista tekoälyyn useiden kyselytutkimusten kautta. Tuloksista käy ilmi, että useimmat suomalaiset suhtautuvat tekoälyyn optimistisesti tai uteliaasti ja että tekoäly on tervetullut apu myös terveystietojen seurannassa.

Yli puolet suomalaisista suhtautuu tekoälyyn positiivisesti

Samsungin tammikuussa 2024 teettämästä tekoälykyselystä* selviää, että yli puolet (57%) suomalaisista suhtautuu tekoälyyn positiivisesti, eli joko optimistisesti tai uteliaasti. Lähes puolet (46 %) suomalaisista odottaa seuraavan älypuhelimensa sisältävän nykyistä enemmän tekoälytoimintoja.

Neljä viidestä suomalaisesta myös arvioi, että tekoäly on jo tällä hetkellä integroitu heidän älypuhelimeensa ja sen mukana tuleviin ratkaisuihin vähintäänkin jossain määrin. Samalla joka neljäs suomalainen (25 %) pelkää seurauksia, joita tekoälyllä voi olla yhteiskunnallemme. Nämä huolet korostuvat yli 56-vuotiaissa.

"Tutkimus osoittaa, että monelle tekoälyteknologia on vielä hieman vierasta, ja suhtautuminen vaihtelee pelosta uteliaisuuteen. Mobiililaitteisiin integroidut AI-ominaisuudet tarjoavatkin luontevan tavan tutustua ja harjoitella tekoälyn hyödyntämistä omassa arjessa tutun, joka päivä mukana kulkevan laitteen kautta", Samsungin Suomen maajohtaja Mika Engblom sanoo.

Henkilökohtainen terveysdata motivoi suomalaisia liikkumaan

Keväällä toteutetusta kyselytutkimuksesta** selviää, että 64 % suomalaisista seuraa laitteiltaan jonkinlaisia terveystietoja – esimerkiksi sykettä, askelmäärää päivässä tai unirytmiä. 54 % kyselyyn vastanneista kertoo, että terveystietojen seuraaminen motivoi heitä fyysiseen toimintaan vähintään jossain määrin. Nuorista aikuisista (18-34-vuotiaat) näin vastaa jopa 69 prosenttia.

Lisäksi noin puolet suomalaisista kertoo olevansa vähintään jossain määrin halukkaita ottamaan apua terveystietojen seuraamiseen tekoälyltä.

“Tekoälyn tuominen mukaan terveystietojen mittaukseen ja tulkintaan auttaa käyttäjiä muuntamaan saamansa datan merkittäviksi oivalluksiksi, jotka voivat aidosti muuntaa jokapäiväistä elämää parempaan suuntaan”, Engblom kertoo.

Samsung on aloittanut mobiililaitteiden AI-aikakauden lanseeraamalla vuoden 2024 aikana joukon jokapäiväistä elämää helpottavia Galaxy AI -tekoälyominaisuuksia sekä useita näitä ominaisuuksia hyödyntäviä mobiililaitteita. Heinäkuun lopulla yhtiö toi Suomen markkinoille uusimmat taittuvanäyttöiset puhelimensa, Galaxy Z Flip6:n ja Z Fold6:n, sekä sarjan älykelloja, jotka hyödyntävät tekoälyominaisuuksia uusin tavoin esimerkiksi hyvinvoinnin ylläpitoon, näyttävän taiteen luomiseen ja keskustelujen reaaliaikaisiin käännöksiin kieleltä toiselle.

Uudet AI-älypuhelimet Galaxy Z Fold6 ja Z Flip6 – sekä valikoima tekoälyteknologiaa hyödyntäviä kuulokkeita ja älykelloja – ovat tulleet Suomessa myyntiin 24. heinäkuuta alkaen. Lisäksi yhtiö paljasti heinäkuussa Galaxy Ring -älysormuksen, jonka julkaisupäivä Suomessa ilmoitetaan myöhemmin.

Lue lisää vuoden 2024 tuoteuutuuksista: https://www.mynewsdesk.com/fi/samsung
Kuluttajakysymykset: Samsungin asiakastuki, 030 6227 515
Samsungin mediakontakti: OSG Viestintä, samsungpr@osg.fi

*Kyselyn toteutti Samsungin tilauksesta Norstat 17.-28.1.2024. Tutkimukseen vastasi 1005 yli 18-vuotiasta suomalaista.

**Kyselyn toteutti Samsungin tilauksesta Norstat 24.4-2.5.2024. Tutkimukseen vastasi 1006 yli 18-vuotiasta suomalaista.

Kategoriat

Samsung Electronics Co., Ltd. inspiroi maailmaa ja muovaa tulevaisuutta muuttuvilla ideoilla ja teknologioilla. Yritys määrittelee uudelleen käsitykset televisioista, älypuhelimista, puettavista laitteista, tableteista, digitaalisista kodinkoneista, verkkojärjestelmistä sekä muisti-, puolijohde-, valaisu- ja LED-ratkaisuista. Tuoreimmat Samsung-uutiset löydät osoitteesta: http://news.samsung.com/

Samsung Suomi