PERNOD RICARD FINLANDIN VALIKOIMA LOISTI VUODEN VIINIT -KILPAILUSSA

PERNOD RICARD FINLANDIN VALIKOIMA LOISTI VUODEN VIINIT -KILPAILUSSA

Pernod Ricard Finlandin tiimillä on syytä juhlaan, sillä 6.3.2013 julkaistut Vuoden Viinit -kilpailun tulokset toivat mainetta ja kunniaa kahdeksalle PRF:n maahantuomalle laatuviinille. Varsinkin pinot noir -viinit miellyttivät tänä vuonna arvovaltaista tuomaristoa, sillä kultaiset mitalit menivät Castillo de Molina Reserva Pinot Noir - ja Brancott Estate South Island Pinot Noir -viineille. Eteläafrikkalainen Thandi Sauvignon Blanc nappasi hopeapalkinnon ja pronssimitalit menivät Perrier Jouët Belle Epoque Brut 2004 –samppanjalle sekä Santa Helenan ja Jacob’s Creekin viineille. Pernod Ricardin viinitiimi on myös ylpeä kahdesta ansaitusta kunniamaininnasta.

Vuoden Viinit -kilpailun tarkoituksena on edistää viinien tuntemusta kuluttajien keskuudessa ja edistää viinikulttuurin leviämistä Suomessa. Tänä vuonna kilpailu järjestettiin jo 16. kertaa ja tuomariston eteen tuotiin maistettavaksi sokkona yli 500 viiniä. Kilpailuun osallistuvat viinit jaetaan perinteisesti ryhmiin alkuperän, pakkauksen ja hinnan perusteella.

Kultainen palkinto Uuden Maailman punaviineistä hintaryhmässä 10–17 euroa meni tänä vuonna Uuden Seelannin maineikkaan viinitalon kevyelle ja raikasrakenteiselle luomukselle. Brancott Estate South Island Pinot Noir on sekoitettu Uuden-Seelannin eteläsaaren kolmella eri viinintuotantoalueella kasvavista rypäleistä. Marlboroughin, Waiparan ja Central Otagon viileät ilmastot sopivat täydellisesti Pinot Noir -lajikkeen viljelyyn ja viileyden ansiosta viininviljelijän toivoma hapokkuus säilyy tarhoilla kypsyvissä rypäleissä. Brancott Estaten tuottamaa pinot noiria kannattaa kokeilla esimerkiksi riimihärän tai savulihan kumppanina. Rypälelajikkeen herkät aromit ja maku pääsevät parhaiten esiin, kun viini tarjoillaan kevyesti viilennettynä.

Toisen kultamitalin nappasi Castillo de Molinan Reserva Pinot Noir, joka on ainoa Alkon vakiovalikoimista löytyvä pinot noir hanapakkauksessa. Aurinkoisessa Curicón laaksossa syntynyt viini on saanut lempeän paahteisen aromin kypsyessään ranskalaisissa ja amerikkalaisissa tammitynnyreissä vuoden ajan. Keskitäyteläinen ja kevyen vaniljainen chileläinen on monipuolinen seurustelu- ja ruokaviini. Pinot noir -viiniin kannattaa tutustua esimerkiksi pitkään hautuneen possupadan tai lohi-kasvisvartaiden kaverina.

Eteläafrikkalaisen Thandin viinitalon tuottama keväisen raikas sauvignon blanc tuli Vuoden Viinit -kilpailusta kotiin hopeamitali kaulassaan. Pieneen pulloon pakattu valkoviini on mainio kaveri keväiselle piknikille ja siihen voi tutustua esimerkiksi kirpeän cevichen tai rapusalaatin kanssa. Helmikuussa markkinoille tullut uutuusviini on Alkon ainoa 37,5 cl pullossa löytyvä Reilun kaupan viini.

Pernod Ricard Finland kotiutti tänä vuonna kolme pronssipalkintoa. Epernayn kaupungissa sijaitsevan Perrier Jouëtin -samppanjatalon kellareissa syntyvän Belle Epoque -huippusamppanjan eleganssi ilahdutti Vuoden Viinit -tuomaristoa. Pronssisen palkinnon ansaitsi myös Alkon tilausvalikoimasta löytyvä australialainen Jacob’s Creek Reserve Shiraz, joka on täydellinen grillausviini lempeän mausteisesta aromista pitäville. Kolmannen pronssimitalin napannut Santa Helena Chardonnay kolmen litran hanapakkauksessa on erinomainen vaihtoehto isommalle vierasjoukolle esimerkiksi grillihiilien päällä kypsyvien lohimedaljonkien tai aasialaisittain maustettujen kanavartaiden rinnalle.

Grillikauden siintäessä kannattaa mielessä pitää myös Argentiinan San Juanista tuleva Graffigna Centenario Malbec, joka nappasi kilpailussa kunniamaininnan. Samettisen hedelmäinen ja täyteläinen malbec-viini on kuin luotu grillissä tirisevien kyljysten, makkaroiden tai entrecôten kaveriksi. Kunniamaininnan sai myös monen suomalaisen espanjalainen kestosuosikki Campo Viejo Reserva, joka edustaa modernia riojalaista viinikulttuuria parhaimmillaan. Tempranillo, Graciano ja Mazuelo -lajikkeista valmistettu hurmuri sopii grillimestarin kaveriksi tai mutkattomien tapasten kanssa maisteltavaksi.

Lisätietoja:

Tiina Heinonen
Marketing Manager, Wines

tiina.heinonen@pernod-ricard.com

www.juomavinkki.fi

PERNOD RICARD FINLANDIN MENESTYJÄT

VUODEN VIINIT 2013 -KILPAILUSSA

KULTAA SARJASSA PUNAVIINIT - UUSI MAAILMA - HINTA 10–17 EUROA

Brancott Estate South Island Pinot Noir 2011

KULTAA SARJASSA PUNAVIINIT - LAATIKKOVIINIT

Castillo de Molina Reserva Pinot Noir 2011 (3L hanapakkaus)

HOPEAA SARJASSA VALKOVIINIT - UUSI MAAILMA - HINTA ALLE 10 EUROA