Ravintolisät ovat turvallisia suosituksia noudatettaessa

– ja ravitsemuksellisen tilanteen mukaan jopa välttämättömiä

Vitamiinit, kivennäisaineet ja rasvahapot ovat välttämättömiä ihmisen terveydelle. Kaikki ravintoaineet olisi hyvä saada ruoasta, mutta tämä toteutuu harvoin käytännössä. Tällöin täydennystä kannattaa hakea ravintolisistä.

Tiedemaailmassa julkaistaan aina välillä yksittäisiä tutkimuksia vitamiini-, rasvahappo- tai kalsiumlisien vaarallisuudesta. Kuitenkin huomattavasti enemmän on raportoitu tutkimuksia, jotka ovat osoittaneet ravintolisien hyödyt ihmisen terveydelle. Esimerkiksi saksalainen tutkimusryhmä vahvisti tämän käytyään läpi 66 erilaista korkeatasoista tutkimusta. (*)

Useasti näiden yksittäisten ravintolisävastaisten tutkimuksien tulokset kumoavat toisensa. Välillä esimerkiksi julistetaan kalsiumin vaarallisuutta kun taas toisessa tutkimuksessa saatetaan todetaan, että se itse asiassa auttaa elämään pidempään. On myös huomattava, että ulkomailla, erityisesti Yhdysvalloissa, käytetään moninkertaisia annostuksia Suomeen verrattuna. Suomessa myös valvotaan elintarvikkeiden, kuten ravintolisien, sisältöä paljon tarkemmin kuin monissa muissa maissa.

Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaiset määrät vitamiineja, kivennäisaineita tai rasvahappoja eivät ole vaarallisia eikä sellaista ole havaittu missään tutkimuksessa. Kaikkien tuotteidemme sisältö perustuu suomalaisiin ravitsemussuosituksiin. Noudattamalla pakkausten käyttösuosituksia, ei tuotteiden käytöstä koidu mitään haittaa.

Suomalaisilla on puutetta erityisesti D-vitamiinista, sillä emme saa sitä tarpeeksi auringosta pohjoisen asuinpaikkamme vuoksi. D-vitamiini on tärkeää erityisesti luustolle ja vastustuskyvylle. Monivitamiini puolestaan on paikallaan jos ruokavalio ei ole tarpeeksi monipuolinen ja erityisesti jos siitä jää pois kokonaisia elintarvikeryhmiä. Omega-3-rasvahappojen saannin voi turvata kalaöljykapselilla tai lusikallisella kalanmaksaöljyä. Omega-3-rasvahappojen suotuisat vaikutukset terveydelle on osoitettu lukuisissa tutkimuksissa. Sydänliitto suosittelee, että kalaöljykapseleiden EPA- ja DHA-rasvahappojen määrä olisi yhteensä noin 1000 mg eli 1 gramma vuorokaudessa.

Olemme vastuullinen terveystuotealan kehittäjä ja edelläkävijä, jonka tuotteet perustuvat pohjoismaiseen ravitsemusosamiseen. Tuotteemme sopivat kaikille, jotka haluavat pitää huolta omasta ja läheistensä terveydestä.

(*) Biesalski HK, Grune T, Tinz, et al. Reexamination of a Meta-Analysis of the Effect of Antioxidant Supplementation on Mortality and Health in Randomized Trials. Nutrients 2010, 2, 929-949

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Kari Haapakorva, Axellus Oy