Miten kuva ja video muokkaavat mediaseuranta-alaa?

Kuvat ja videot muuttavat koko elinympäristöämme. Visuaaliset elementit vaikuttavat tapoihimme viestiä ja vaikuttavat jopa maailmankuvaamme. Uutisten ja viihteen väliset raja-aidat ovat murenemassa ja visuaalisilla elementeillä on tässä oma roolinsa. Näiden muutosten myötä muuttuu myös yritysten tapa viestiä. Sisältömarkkinointi on ottanut paikkansa monissa markkinointisuunnitelmissa ja sisällöissä kuvilla ja videoilla on yhä tärkeämpi rooli.

Mutta miten tämä visuaalinen kehitys näkyy Media Intelligence-kentällä? Visuaalista analyysiä tehdään yhä pitkälti ihmisvoimin mutta koneoppiminen kuroo umpeen tekoälyn ja ihmisen välistä suoritusta. Käynnissä on monia lupaavia tutkimusprojekteja, vaikkakaan suurin osa näistä ei vielä yllä jokapäiväiseen tai kaupalliseen käyttöön.

tähän kuvan nimi

M-Brainin toimitusjohtajan Kimmo Valtosen mukaan tulevaisuudessa tutkimus tulee keskittymään yhä enemmän visuaalisten ja tekstuaalisten elementtien tutkimiseen kokonaisuutena. Näitä tuleekin Kimmon mukaan analysoida mahdollisimman erottamattomana kokonaisuutena. Valtosen mukaan M-Brain haluaa pysyä kehityksen kärjessä mitä tulee kuva-analyysiin ja sen metodologiaan. M-Brain on aktiivisesti mukana kuva-analyysiin liittyvissä tutkimusprojekteissa.

Lue lisää aiheesta englanniksi tästä linkistä.

Jos pidit tästä kirjoituksesta, saatat myös kiinnostua Uutishuoneestamme, jota seuraamalla pääset ensimmäisenä kuulemaan mediaseurannan kasvavista hyödyntämismahdollisuuksista ja saat muun muassa M-Brainin asiantuntijablogikirjoitukset luettavaksesi ensimmäisten joukossa. Arvomme Uutishuoneemme seuraajien kesken 30.9.2014 klo 14 viisi lippua Helsingissä loka-marraskuussa järjestettävään SoMe Awards-gaalaan ja kolmeen sosiaalisen median workshopiin. Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Liity seuraajaksemme tästä linkistä!

Etulinjan vinkkeihin pääset käsiksi myös somessa. Linkit profiileihimme Twitterissä, LinkedInissä ja Facebookissa.

• Media, viestintä

• video