Tulevaisuus alkaa juhlavuonna: BMW M raottaa verhoa sähköiseen aikakauteen

Tulevaisuus alkaa juhlavuonna: BMW M raottaa verhoa sähköiseen aikakauteen

BMW:n kaikkein urheilullisimpien mallien lippulaiva BMW M viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlaansa. Nyt onkin hyvä tilaisuus katsoa eteenpäin ja esitellä BMW M:n ensimmäinen sähköinen automalli.

Kahdella sähkökäyttöisellä BMW:llä on jo mallimerkinnässä M-kirjain: Gran Coupé BMW i4 M50 ja katumaasturi BMW iX M60. Ensi vuonna joukkoon liittyy luksussedan BMW i7 M70. Kaikki kolme mallia tarjoavat BMW:n tunnettua suorituskykyä ja ajodynamiikkaa, mutta M-kirjaimen mukaisesti kykenevät tarjoamaan vielä paljon enemmän.

Tehokkaimpia BMW-autoja kehittävä BMW M raottaa nyt verhoa ja lupaa lisää sähköistä ajamisen iloa ensimmäisen täysin sähköisen ”puhtaan” M-mallin muodossa. Näin auton ajodynamiikalta ja suorituskyvyltä voidaan odottaa todella paljon.

Virtuaalimalleilla ja testipenkeissä tehtyjen intensiivisten kehitys- ja testausvaiheiden jälkeen auto on nyt siirtynyt asfaltille, jotta komponentteja ja ohjelmistoja saadaan testattua oikeissa olosuhteissa. Testit tehdään BMW M:n insinöörien kehittämällä erityisellä testiautolla.

Ainutlaatuinen testiauto

Testiautossa on muokattuna BMW i4 M50:n korirakenne ja sen alustatekniikka sähkövoimansiirtoa varten. Leveät pyöränkotelot paljastavat, että etu- ja taka-akselit on suunniteltu tyypilliseen BMW M -tyyliin dynaamisen ajamisen ilon takaamiseksi. Lisäksi auto on varustettu samanlaisella mukautetulla jousituksella kuin keihäänkärkimallit BMW M3 ja M4.

Testiauton sisätilat ovat täynnä mittausteknologiaa, jolla analysoidaan jokaista yksityiskohtaa eri ajotilanteissa. Testiauton avulla ohjelmoinnin teoria voidaan muuttaa käytäntöön liikkuvassa laboratoriossa ja kerätä tietoja jatkokehitykseen.

Testiauton ytimenä on neljä sähkömoottoria, jotka on kytketty integroidun ohjausyksikön kautta dynaamiseen M xDrive -nelivetoon. Kun jokaisella pyörällä on oma sähkömoottorinsa, se avaa aivan uusia mahdollisuuksia portaattomaan, äärimmäisen tarkkaan ja samalla erittäin nopeaan voimanjakoon.

Keskusohjausyksikön kautta signaalit siirtyvät neljään moottoriin. Miten voima siirtyy pyöriin, riippuu polkimen asennosta, ohjauskulmasta, pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyydestä, pyörän nopeuksista sekä useista muista parametreista. Sähkömoottoreiden voimat ja vääntömomentti voidaan annostella millisekunneissa äärimmäisen tarkasti. Näin polkimen liike tuo uudenlaisen dynamiikan tason, joka ei ole saavutettavissa tavanomaisilla voimansiirtojärjestelmillä. Tämä mahdollistaa erityisen herkän ajokokemuksen tulevissa sähköisissä BMW M -urheiluautoissa.

Perintö jatkuu

BMW M:n täysin uusi voimansiirtokonsepti kertoo BMW M:n kyvystä kehittää uutta ja siirtää M-kirjaimen syvin olemus polttomoottoriautoista tuleviin sähköisiin malleihin, joissa dynamiikka, ketteryys ja tarkkuus ovat edelleen olennaisia. Testiautolla nyt tehtävä työ onkin ratkaisevan tärkeää: sen avulla BMW:n tuleville sähkömalleille ovat luonteenomaisia samat asiat, jotka ovat tehneet BMW M:n malleista niin tunnistettavia viimeisen 50 vuoden aikana. BMW M tarjoaa jatkossakin suorituskykyä ja dynamiikkaa, jotka mahdollistavat auton hallinnan aina äärirajoille asti.

BMW Group myi yli 2,5 miljoonaa autoa ja yli 194 000 moottoripyörää vuonna 2021. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2021 oli 111,2 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 16,1 miljardia euroa. Vuoden 2021 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 118 909 työntekijää.

BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI, Rolls-Royce ja BMW Motorrad ja joka tarjoaa myös rahoitus- ja liikkuvuuspalveluita. BMW Groupilla on yli 30 tuotantolaitosta maailmanlaajuisesti, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.
BMW Group myi yli 2,55 miljoonaa henkilöautoa ja yli 209 000 moottoripyörää vuonna 2023. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2023 oli 155,5 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 17,1 miljardia euroa. Vuoden 2023 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 154 950 työntekijää.
BMW Groupin menestys on aina pohjautunut pitkäjänteiseen suunnitteluun ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut jo varhaisessa vaiheessa strategiaansa ohjaamaan vastuullisuuden ja tehokkaan resurssien hallinnan toimitusketjusta tuotannon kautta aina tuotteidensa käyttövaiheen loppuun saakka.