Takana ennätysvuosi – tässä on uusi MINI

Takana ennätysvuosi – tässä on uusi MINI

MINI toi viime vuonna markkinoille ensimmäisen täysin sähköisen mallinsa ja myi ennätysmäärän autoja Pohjoismaissa. Nyt MINI uudistaa rohkeasti kolmeoviset ja viisioviset mallinsa sekä MINI Cabriolet -mallit.

MINIn ensimmäinen täysin sähköinen malli MINI Cooper SE tuli Suomeen noin vuosi sitten, ja viime vuonna esiteltiin myös viisiovisen MINI Countrymanin uusi sukupolvi. Lanseeraukset siivittivät MINIn historialliselle huipputasolle Pohjoismaissa. Pandemiasta ja sen aiheuttamasta väliaikaisesta tuotannon keskeytyksestä huolimatta MINI myi Pohjoismaissa enemmän autoja kuin koskaan aikaisemmin.

MINI Cooper SE:n ilme uudistuu

American Green Car Journalin arvostetun Urban Green Car of the Year -palkinnon marraskuussa saanut MINI Cooper SE -täyssähköauto saa nyt kasvojenkohotuksen. Muotoilu tuodaan nykyhetkeen, auton tekniikkaa parannetaan ja sen premium-tunnelmaa korotetaan.

“MINI-kuljettajilla on hyvin korkeat vaatimukset laadulle. Auton valinta viestii käyttäjänsä arvoja ja tyyliä. MINI Cooper SE nousee etulyöntiasemaan vuoden vihreänä kaupunkiautona ja uudistetun muotoilunsa ansiosta", sanoo MINIn pohjoismainen johtaja Anders Brocknäs.

Uusi muotoilu on osa MINIn malliston kattavaa uudistusta, ja se koskee myös kolme- ja viisiovisia malleja sekä MINI Cabriolet -mallia. Uudet versiot tulevat globaaleille markkinoille jo maaliskuussa 2021.

Oikean MINIn valinta on nyt entistä helpompaa

MINI esittelee autonostajille uuden pakettimallin, joka tekee ostoprosessista sujuvamman ja helpommin hallittavan. MINI tarjoaa valmispaketteja, joista ostaja voi valita omiin tarpeisiin ja toiveisiin sopivan voimansiirron ja lisävarusteet. Kysyntävetoisesti suunnitellut kokonaisuudet helpottavat valintaa ja antavat ostajalle parhaan mahdollisen vastineen. Paketteja on valittavissa kolmeovisissa (mukaan lukien MINI Cooper SE), viisiovisissa, MINI Cabriolet- sekä MINI JCW (John Cooper Works) -malleissa. Ostajan on edelleen myös mahdollista räätälöidä autoansa myös pakettien tarjoamien mahdollisuuksien ulkopuolelta niin halutessaan.

Entistä enemmän MINIä ulkoasuun

Uusi MINI perustuu puristiseen muotoiluun, jonka tavoitteena on tuoda entistä paremmin esiin MINIlle tyypillisiä keskeisiä elementtejä ja vähentää muita piirteitä. Edestä katsottuna muutos näkyy erityisen selkeästi kolmeovissa malleissa (mukaan lukien MINI Cooper SE), joissa etuosa on erityisen ilmeikäs klassisella MINI-säleiköllä ja pyöreillä MINI-ajovaloilla.

”Uusi MINI-malli on entistä nykyaikaisempi, tuoreempi ja selkeämpi. Johtoajatuksena on tehdä MINIstä selkeämpi eli lisätä suoraviivaisuutta ja yksilöllisyyttä,” sanoo Oliver Heilmer, Head of MINI Design.

Tarjolla uniikki kattoväri

Yksi MINIn erottuvimmista ominaisuuksista on katon ja korin vastakkaiset värit. Kolmeovisille ja viisiovisille malleille on nyt saatavana uudenlainen innovatiivinen väritys, ”Multitone Roof”, joka luodaan uudella maalausmenetelmällä. Kattoon maalataan päällekkäin kolme väriä ennen kuin edellinen väri on ehtinyt kuivua. Menetelmän ansiosta jokainen MINI, jossa on monivärinen katto, on ainutlaatuinen.

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

Lisätietoja uusien autojen virallisista kulutus- ja päästölukemista saa Manual on fuel consumption, CO2 emissions and power consumption of new cars -julkaisusta, jota on saatavilla jälleenmyyntipisteistä, Deutsche Automobil Treuhand GmbH:lta (DAT), Hellmuth-Hirth-Str. 1, 73760 Ostfildern-Scharnhausen, Saksa ja osoitteesta http://www.dat.de/angebote/verlagsprodukte/leitfaden-kraftstoffverbrauch.html.

BMW Group myi yli 2,3 miljoonaa autoa ja yli 169 000 moottoripyörää vuonna 2020. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2019 oli 104,210 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,118 miljardia euroa. Vuoden 2019 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 126 016 työntekijää.

BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI, Rolls-Royce ja BMW Motorrad ja joka tarjoaa myös rahoitus- ja liikkuvuuspalveluita. BMW Groupilla on yli 30 tuotantolaitosta maailmanlaajuisesti, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.
BMW Group myi yli 2,55 miljoonaa henkilöautoa ja yli 209 000 moottoripyörää vuonna 2023. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2023 oli 155,5 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 17,1 miljardia euroa. Vuoden 2023 lopussa yhtiöllä oli yhteensä 154 950 työntekijää.
BMW Groupin menestys on aina pohjautunut pitkäjänteiseen suunnitteluun ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut jo varhaisessa vaiheessa strategiaansa ohjaamaan vastuullisuuden ja tehokkaan resurssien hallinnan toimitusketjusta tuotannon kautta aina tuotteidensa käyttövaiheen loppuun saakka.