Signicat overtreft de 'Regel van 40' leidend in zowel marktpositie als  winstgevende groei

Signicat overtreft de 'Regel van 40' leidend in zowel marktpositie als winstgevende groei

Rotterdam, 19 september 2024 - Het digitale identiteits- en fraudepreventiebedrijf Signicat maakt vandaag haar financiële resultaten bekend voor het boekjaar dat eindigde op 31 december 2023. Het bedrijf meldt een sterke omzetgroei die zijn Europese leiderschap in de digitale identiteitssector onderstreept.

In 2023 kende het bedrijf een sterke organische groei in heel Europa. De jaarrekening voor 2023 laat een omzet zien van meer dan EUR 94M*, met een aanzienlijke en stabiele jaar-op-jaar omzetgroei van 35%. Het bedrijf rapporteerde een positieve EBITDA-groei, met een stijging van 171% en een stijging van het bedrijfsresultaat met 137%. Het feit dat het bedrijf de Regel van 40 hanteert, benadrukt de evenwichtige benadering van groei en winstgevendheid.

In 2020 nam Signicat het Nederlandse bedrijf Connectis over, een marktleider in lokale en centrale overheden. Door deze overname heeft Signicat zich ook lokaal gepositioneerd als leider in andere verticale markten zoals bankieren, verzekeren, betalen, financiële technologie en mobiliteit.

“De afgelopen jaren hebben we ons in Europa gepositioneerd door middel van een “one-stop-shop” strategie. Zoals altijd ben ik er trots op sterke financiële cijfers te kunnen presenteren die onze onbetwiste positie als marktleider ondersteunen. We hebben laten zien dat we efficiënt kunnen schalen met behoud van financiële gezondheid en tegelijkertijd hebben we de grenzen buiten de Scandinavische landen doorbroken en zijn we doorgedrongen tot markten als de Baltische staten, Spanje, de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. We ondersteunen nu klanten in meer dan 45 landen en zij vertrouwen op Signicat voor elke transactie waarbij vertrouwen in een bepaalde identiteit nodig is”, zegt CEO Asger Hattel.

Innovatie blijft de kern van de Signicat strategie. In 2023 lanceerde het bedrijf nieuwe producten, waaronder Signicat Mint, een no-code platform voor het ontwerpen en implementeren van digitale identiteitsprocessen. Het introduceerde ook het Dashboard, een centraal toegangspunt dat klanten toegang biedt tot het volledige Signicat-portfolio op één plek. Meer recent, begin 2024, breidde Signicat zijn productportfolio uit met InstantFlows voor KYC en KYB, waarmee het een van de meest uitgebreide assortimenten van digitale identiteitsorchestratie-oplossingen in de branche aanbood. Gebaseerd op RiskFlow Orchestration en ontworpen door Signicat's toonaangevende risico- en fraude-experts, variëren deze workflows van directe 'design and go' no-code opties tot back-end workflow optimalisatie, voornamelijk bedoeld voor gereguleerde sectoren.

Het bedrijf heeft ook de Italiaanse digitale identiteit SPID in de loop van 2023 en de Poolse digitale identiteit mojeID begin 2024 in zijn platform opgenomen. Signicat ondersteunt nu meer dan 35 verschillende eID-schema's die, in combinatie met de eigen video-identiteitsverificatie, een gelaagde aanpak tegen fraude bieden. Met meer dan 13000 klanten in meer dan 45 landen in 2023, zijn de klanten van Signicat voornamelijk afkomstig uit sterk gereguleerde sectoren zoals banken en financiële instellingen, wereldwijde betalingsbedrijven, leasemaatschappijen, marktplaatsen, verzekerings- en e-gezondheidsaanbieders, iGaming operators, mobiliteitsbedrijven en fintechs. De klanten variëren van Bank Norwegian, Santander, DNB, Visa tot Mastercard.

“Signicat's nieuwe eigen technologie genereert grote inkomsten op internationale schaal en het is uniek om te zien dat wat begon als een klein nationaal bedrijf zo is gegroeid in de afgelopen jaren. De zeven overnames die we de afgelopen jaren hebben gedaan, hebben ons in staat gesteld om toonaangevende technologie toe te voegen aan ons one-stop-shop platform. Tegelijkertijd hebben we in sommige landen sneller marktleiderschap verworven, maar onze organische groei is altijd onze belangrijkste bron van groei gebleven. We zijn begin dit jaar opgenomen in de lijst van snelst groeiende bedrijven in Europa door Statista en Financial Times en een van de criteria waarop zij letten is organische groei. Op dit moment blijven we zinvol investeren in productontwikkeling om nieuwe oplossingen en functies te lanceren die zich aanpassen aan de behoeften van onze klanten in deze continu veranderende markt van digitale diensten”, voegt Hattel toe.

Signicat verwacht haar marktleiderschap in de komende jaren te behouden, ondersteund door haar unieke positionering en een groeiend aanbod van oplossingen. Het bedrijf blijft zich inzetten voor innovatie en hoge kwaliteit en breidt zijn aanbod voortdurend uit om toonaangevend te zijn in de digitale identiteitsindustrie.

Significante inkomsten in 2023 (in NOK K)

Verschil

Inkomsten

1.098.061

EBITDA

Winst (/verlies) voor het jaar

-163.071

Significante inkomsten in 2023 (in € K*)

Verschil

Inkomsten

EBITDA

Winst (/verlies) voor het jaar

-13.976

*tegen de NOK/EUR-wisselkoers op 30 augustus 2024 (1NOK = 0,086€)

Over Signicat

Signicat is een baanbrekend, pan-Europees digitaal identiteitsbedrijf met een ongeëvenaarde staat van dienst in 's werelds meest geavanceerde digitale identiteitsmarkten. Signicat is opgericht in 2006 en heeft als missie technologie te ontwikkelen waarmee mensen elkaar kunnen vertrouwen in een digitale wereld. Het Digital Identity Platform bevat het meest uitgebreide pakket identiteitsbeveiligings- en authenticatiesystemen ter wereld, allemaal eenvoudig toegankelijk via één enkel integratiepunt. Het platform ondersteunt en orkestreert naadloos het volledige identiteitstraject, van herkenning en onboarding, via inloggen en toestemming, tot het maken van juridisch bindende zakelijke afspraken die de tand des tijds doorstaan. In 2019 werd Signicat overgenomen door de toonaangevende Europese private equity investeerder Nordic Capital. Vandaag de dag telt Signicat meer dan 450 toegewijde professionals verspreid over 17 Europese kantoren.

Ga voor meer informatie over Signicat naar www.signicat.com