Från och med idag kommer uppklossningskilarna från Knudsen Kilen som första kiltillverkare i Norden att bestå av 100 procent återvunnen LD-PE-plast från livsmedelsindustrin. Foto: PR

Uppklossningskilarna från Knudsen Kilen består nu av 100 procent återvunnen plast

Knudsen Kilen stärker sin position i den gröna omställningen. Från och med idag är det inte längre möjligt att köpa nivelleringsprodukter för uppklossning av terrasser och golv av ny plast. Tillverkarens kilar består nu endast av industriellt återvunnen plast från livsmedelsindustrin.

Det går inte längre att gå till byggmarknaden och köpa nivelleringsprodukter från Knudsen Kilen för uppklossning av terrasser och bjälklag av ny plast. Från och med idag kommer alla system för uppklossning av golv från marknadsledaren bestå av 100 procent industriellt återvunnen LD-PE-plast från livsmedelsindustrin.

Genom att använda återvunnen plast för golvuppklossningssystemen minskar Knudsen Kilen koldioxidavtrycket med 75 procent jämfört med motsvarande produkter som tillverkas av nya råvarugranulat. Detta motsvarar en minskning på 468 kg CO2 per 100 m2golv. Därmed har Knudsen Kilen blivit ännu starkare i den gröna omställning som pågår inom byggbranschen.

Som produktionsföretag för byggbranschen har vi en särskild skyldighet att arbeta för bättre och mindre miljöskadliga bygglösningar. Därför letar vi alltid efter nya sätt att optimera och energisäkra vår produktion och vårt sortiment för att minska energiförbrukningen och miljöpåverkan samtidigt som vi stöder våra kunders konkurrenskraft, säger Henrik Lund som är försäljnings- och marknadschef hos Knudsen Kilen. Han tillägger:

– Med den välkända gula Knudsenkilen och våra andra nivelleringssystem erbjuder vi byggmaterial med lång livslängd och goda egenskaper som ett starkt alternativ till byggmaterial av trä som fortfarande används i stor utsträckning i Skandinavien.

Det är viktigt att säkerställa konsekvent kvalitet

Materialövergången har länge varit önskad i produktionshallarna i Frederiksværk som Knudsen Kilen huserar i. Det är däremot först nu som det har varit möjligt att säkerställa ett enhetligt och dokumenterbart ersättningsmaterial som uppfyller företagets kvalitetskrav.

Lång livslängd och hög kvalitet är avgörande för våra produkter. Vi har inte råd att kompromissa med dessa egenskaper och det är viktigt att vi kan leverera samma kvalitet till våra kunder varje gång. Därför har vi hittills använt ny plast eftersom det under en lång tid har varit omöjligt att få fram återvunnen plast av god dokumenterbar kvalitet och i de mängder vi behöver dem, säger Henrik Lund och tillägger:

– Våra nivelleringssystem tillverkas av Knudsen Plast som även levererar komponenter till läkemedelsindustrin. Därför ställer vi alltid höga krav på råvarumaterialets kvalitet i allt vi gör. Med de nya granulaten har vi sett till att materialets sammansättning är densamma vid varje leverans. Därutöver har vi genomfört ett stort antal kvalitets- och åldringstester som visar att vi kan fortsätta att dokumentera samma goda egenskaper och en lång livslängd på mer än 75 år för alla våra produkter, utan att de blir dyrare för kunderna, säger Henrik Lund.

Henrik Lund berättar också att företaget snart kan presentera miljövarudeklarationer, EPD:er, för alla sina golvuppklossningsprodukter. SWECO ansvarar för utarbetandet av EPD:erna som är väsentliga för att få en DGNB-certifiering vid byggprojekt.

Knudsen Kilen A/S har funnits sedan 1991 och är ledande inom utveckling och produktion av kilar, distanser och andra gjutna komponenter för byggbranschen. www.knudsenkilen.dk/se

Henrik Lund

Knudsen Kilen (+45) 47 76 01 01