Recordaantal Nederlanders wil op vakantie naar Denemarken. Bilde: PR.

Recordaantal Nederlanders wil op vakantie naar Denemarken

Nederlanders vinden Denemarken steeds aantrekkelijker als vakantiebestemming. Vooral vakanties aan zee en in de natuur spreken Nederlandse toeristen aan en dat merken meer en meer Deense campings.

Een op de twee Nederlanders vindt Denemarken aantrekkelijk als vakantiebestemming en Nederland is de derde grootste herkomstmarkt voor inkomend toerisme in Denemarken. In 2022 werden er meer dan anderhalf miljoen overnachtingen, waarvan een half miljoen op campings, geboekt door Nederlanders in Denemarken. Cijfers van Statistics Denmark, de centrale autoriteit voor statistieken in Denemarken, tonen aan dat dit markant meer is dan in voorgaande jaren. De overnachtingen op campings liggen zelfs op een niveau dat de afgelopen 25 jaar niet eerder werd gezien.

De 71-jarige Lukas en Anneke Kruidhof, een echtpaar uit Stedum, behoren tot de Nederlanders die graag op vakantie gaan in Denemarken. Zij kamperen al jaren op onder andere de Deense Camping Hverringe op Funen, die voor hen hun tweede thuis is.

“Denemarken is ons tweede thuis en we komen al jarenlang zo'n tiental keer per jaar op vakantie in dit land. Tijdens het kampeerseizoen bevinden we ons in onze caravan of gehuurde campinghut en in de winter verblijven we in een appartement. We zijn naar verschillende Deense campings geweest om het land te ontdekken en brengen er graag tijd door met onze kinderen en kleinkinderen,” zegt Annette Kruidhof.

Nederlanders willen een vakantie aan zee of in de natuur

Volgens een rapport van VisitDenmark wilde 57 procent van de Nederlandse bevolking in 2022 een vakantie aan zee of in de natuur. Denemarken is dan een logische keuze volgens Henrik Halkier, professor in toerisme aan de Universiteit van Aalborg.

“Denemarken heeft een rijke natuur met bossen, stranden en zee en dit trekt buitenlandse toeristen naar onder andere de Deense campings. Er ontstaat al snel een gemeenschap van allerlei nationaliteiten op een camping, waar kinderen en volwassenen de gezamenlijke faciliteiten delen en elkaar begroeten door de heg,” zegt Henrik Halkier.

Volgens Steen Pedersen, voorzitter van de Deense campingvereniging DK-CAMP, maken Nederlanders ijverig gebruik van het online reserveringssysteem van DK-CAMP, dat een overzicht biedt van meer dan 200 Deense campings met zo'n 40 000 overnachtingsmogelijkheden.

“Nederlanders zijn onder andere dol op de oostkust in Jutland, maar ook op campings die direct toegang geven tot het strand en de zee. We krijgen vaak bezoek uit de grote steden en uit het noorden en westen van Nederland. Sommigen komen ook met hun eigen camper of caravan,” vertelt Steen Pedersen.

“De vooroordelen van Nederlanders zijn onjuist”

Hoewel Denemarken meer bezoek krijgt uit Nederland, hebben veel Nederlanders nog steeds een verkeerd beeld van Denemarken volgens Lukas en Anneke Kruidhof.

Velen denken onterecht dat het in Denemarken kouder is dan in Nederland, omdat het noordelijker ligt, maar wij ervaren dat de temperaturen langs de westkust hetzelfde zijn als in Nederland. In het oosten is het zelfs nog warmer. Daarnaast denken velen dat Denemarken duur is, maar zo ervaren wij dat niet. In Denemarken zijn er ook minder inwoners per vierkante meter en daardoor zijn de Denen meer ontspannen en gastvrijer. Bovendien zijn ze creatief en zijn ze dol op kunst. Hun manier van leveren inspireert ons,” zegt Lukas Kruidhof.

DK-CAMP is een associatie van meer dan 200 zelfstandige campings van overal in Denemarken. De vereniging runt het grootste reserveringssysteem voor campings in Denemarken en heeft als doel campings en hun gasten met elkaar in contact te brengen. Lees meer op www.dk-camp.dk

Steen Pedersen

Landsformand, DK-CAMP (+45) 75712960