Karlatornet er for tiden under oppføring i Göteborg og vil bli Skandinavias høyeste bygning. Skyskraperen blir 245 meter høy, og de første 190 meterne er allerede bygget. Flügger leverer maling og sparkel til det store prosjektet, som skal stå ferdig

Flügger valgt som leverandør til Skandinavias høyeste skyskraper

På Lindholmen i Göteborg er man i ferd med å oppføre Karlatornet. Når tårnet står ferdig i 2023, vil det være Skandinavias høyeste og måle hele 245 meter. Det digre bygget stiller høye krav til leverandørenes pålitelighet, miljøhensyn og ekspertise. Derfor er Flügger stolt over å være leverandør av maling og sparkelmasse samt ekspertrådgivning gjennom hele byggeprosessen.

Karlatornet vil romme 73 etasjer med 611 leiligheter, et 8000 kvadratmeter stort hotell, en rekke kontorer og en skybar i 69. etasje. Fra starten av prosjektet i 2021 til ferdigstillelsen ved utgangen av 2023 er Flügger leverandør av de mange literne maling og sparkelmasse som et bygg av denne størrelsen krever.

– Kravene til byggets leverandører er høye og tidsplanen er stram. Produktene må leve opp til strenge standarder for kvalitet og miljø. Vårt arbeid på Karlatornet viser at Flügger er et naturlig valg og en pålitelig leverandør for et av dagens største og mest komplekse prosjekter i Norden. Vi er veldig glade og stolte over å være en del av dette prosjektet, sier Johannes Karlsson, Country Manager for Flügger Sverige.

Stram tidsplan og minimal nedetid

Et storstilt bygg av denne størrelsen som skal oppføres i løpet av noen få år, krever en stram tidsplan med minst mulig nedetid. Det betyr at alle involverte parter må kunne levere produkter med stor presisjon, og dette var en vesentlig grunn til at Flügger vant anbudet for bygget – i tillegg til gode produkter og rådgivning.

– Når man er en del av et stort prosjekt, er det alltid høye forventninger til levering og rådgivning. På Karlatornet er tidsplanen også veldig stram, så for oss som leverandør er det vesentlig at det ikke oppstår leveringsforsinkelser for produktene, og at produktene er effektive når malerne skal utføre jobben sin, utdyper Johannes Karlsson.

Har analysert bygningen

Flügger leverer sparkel, primer og veggmaling til prosjektet. Fellesnevneren for alle leverte produkter er at de er nøye utvalgt og tilpasset byggets karakter, som krever stor brukervennlighet og god finish.

Et eksempel på hvorfor Flügger vant anbudet er sparkelen, som er enkel å bruke og hurtigtørkende slik at malerne kan utføre jobben raskt. Samtidig er malingen nøye utvalgt for å passe til de spesifikke arbeidsmønstrene malerne har for oppføringen av Karlatornet, slik at man unngår forsinkelser i byggearbeidet.

– For et stort bygg som dette med spesifikke bruks- og kvalitetskrav er materialene avgjørende. I dag må sparkel kunne tåle forhold vår tids konstruksjoner krever. Det innebærer for eksempel at sparkelen har høy toleranse for skiftende temperaturer og fuktigheter. Samtidig gir den et utrolig jevnt sparkellag, slik at man kan male direkte på veggen med Special Grund etterpå. Til slutt har Perform 5-malingen god dekkevne og er i stand til å tåle de mange påvirkningene på vegger og maling som kommer i resten av byggefasen, sier Johannes Karlsson.

Karlatårnet er et av de første store prosjektene i den nye bydelen Karlastaden, som vil bestå av kvartaler med hus, kontorer, butikker og restauranter. Bydelen skal etter planen forsynes med bærekraftig energi via en energihub.

Fakta: Karlatornet

• Bygningen blir 245 meter høy med 73 etasjer.
  • Tårnet vil romme 611 leiligheter, 300 hotellværelser, 8000 kvadratmeter hotell og en skybar.
  • Flügger leverer følgende produkter: Flügger Sandplast LB sparkel, Flügger Sandplast LSR sparkel, Special Grund grunnmaling og veggmalingen Perform 5.

Flügger Group A/S produserer og markedsfører et koordinert sortiment innen bygningsmaling, trebeskyttelse, sparkel, tapet og tilbehør for malerfaget i Skandinavia, Island, Øst-Europa og Kina. Den primære målgruppen er profesjonelle malere og forbrukere som legger vekt på god håndverkerkvalitet. Se mer info på www.flugger.no

Casper Paggio Hansson Felt

Communications & Culture Manager, Flügger Group A/S PR & kommunikation +45 27 53 28 99