Etter tre års byggearbeid er Flüggers nye sandsparkelanlegg i Bollebygd nå i produksjon. Den nye moderne fabrikken rommer flere og større maskiner. Det gir kortere prosesstid og større volum, og dermed mer enn tredobles kapasiteten. Foto: Flügger

Flügger tredobler kapasiteten med nytt CO2-vennlig sparkelanlegg i Sverige

Flügger øker sin produksjonskapasitet på sparkel fra 18 til 60 millioner liter ved et nybygd sparkelanlegg i Bollebygd i Sverige. Samtidig reduserer de CO2-utslippet med 20 prosent. Fabrikken fremtidssikrer Flüggers sparkelproduksjon i Sverige og sementerer malervirksomhetens valg om å produsere lokalt i Skandinavia.

Etter tre års byggearbeid er Flüggers nye sandsparkelanlegg i Bollebygd nå i produksjon. Anlegget er bygget i tillegg til det eksisterende lageret, og den nye moderne fabrikken rommer flere og større maskiner. Det gir kortere prosesstid og større volum, og dermed mer enn tredobles kapasiteten. Anlegget er en fremtidssikring av Flüggers produksjon i Skandinavia.

– Med det nye anlegget oppnår vi en betydelig kapasitetsutvidelse. Vi kommer til å produsere flere millioner liter ekstra sparkelmasse i året. For å nå våre mål om økte markedsandeler, er det vesentlig at vi kan produsere store mengder sparkel av høy kvalitet på kort tid, sier Kim Korff, Senior Vice President Operations for Flügger.

CO2-besparelser og svanemerkede produkter

Anlegget i Bollebygd styrker ikke bare kapasiteten. Miljømessig er anlegget også et skritt i riktig retning. Sammenlignet med den tidligere fabrikken har CO2-utslippene fra det nye anlegget blitt redusert med mer enn 20 prosent.

Sandsparkelproduktene fra Bollebygd er dessuten miljøvaredeklarert og tildelt Svanemerket.

– Vi prøver å tenke inn grønn omstilling i alt vi gjør. Det tar tid, men vi beveger oss hele tiden i riktig retning og har en lang historie med å tenke miljø inn i produktene våre. For eksempel var vi i fronten når det gjaldt å erstatte terpentinbaserte produkter med vannbaserte produkter. Det er naturlig for oss å ta hensyn til miljøet og CO2-besparelser i det nye anlegget,forklarer Kim Korff.

Erstatter leveringsutfordret fyllstoff

Med det nye anlegget og den økte kapasiteten har man som et ytterligere ledd i effektiviseringen og styrkingen av volumproduksjon utviklet en innovativ sparkeloppskrift, hvor det normale fyllmiddelet, flyveaske, erstattes av et naturmateriale. Flyveaske er et varierende produkt med svingende egenskaper som kan påvirke sparkelkvaliteten. Det naturlige materialet man bruker som erstatning fører ikke til avvik i sparkelens egenskaper, noe som betyr at man fortsatt kan tilby et produkt av samme kvalitet.

Erstatningen av flyveaske løser også et annet problem for malergiganten. Det er nemlig store leveringsutfordringer knyttet til akkurat dette produktet. Ved å kunne bruke naturmaterialet som erstatning, unngår man lange leveringstider og generelle logistiske utfordringer.

– Det er stor etterspørsel etter fyllmiddelet flyveaske, som brukes i flere forskjellige produkter. Og akkurat nå er bransjen under press, da flyveaske kommer fra områder som er berørt av krigen i Ukraina. Ved å bruke naturmaterialet i stedet, unngår vi store leverings- og logistikkutfordringer,forklarer Kim Korff.

Flügger Group A/S produserer og markedsfører et koordinert sortiment innen bygningsmaling, trebeskyttelse, sparkel, tapet og tilbehør for malerfaget i Skandinavia, Island, Øst-Europa og Kina. Den primære målgruppen er profesjonelle malere og forbrukere som legger vekt på god håndverkerkvalitet. Se mer info på www.flugger.no

Casper Paggio Hansson Felt

Communications & Culture Manager, Flügger Group A/S PR & kommunikation +45 27 53 28 99