​Demokratiet er under pres globalt. ”Claiming Civic Space Together” søger at vende den negative tendens.

International conference: Claiming civic space together

Demokratiet er under pres globalt. Kun 4 procent af verdens befolkning lever i samfund, hvor de kan sige deres mening og arbejde for det, de tror på, uden at være udsat for fængsling, tortur, drab eller smædekampagner. På konferencen ”Claiming Civic Space Together” samles regeringer, virksomheder, NGO’er og menneskerettighedsforkæmpere fra hele verden til en åben dialog om, hvad der er gået galt, og hvordan vi sammen kan vende den negative tendens. #ClaimingCivicSpace. Udenrigsminister, Anders Samuelsen, holder tale på konferencens første dag.

Deltagere:

Clément Nyaletsossi Voule, Togo, er FN’s specialrapportør for retten til fredelig forsamling og forening. Voule stiller i sit arbejde skarpt på, at verdensmålene ikke kan opnås uden demokratiske rettigheder.Kontakt: Carol Rask, Dansk Institut for Menneskerettigheder, 9132 5661

Teldah Mawarire er journalist fra Zimbabwe og har oplevet trusler og angreb som følge af sit arbejde. Hendes bror er den berømte Evan Mawarire, der begyndte ”This Flag”-bevægelsen i Zimbabwe.Kontakt: Sara Brandt, Globalt Fokus: 2873 7871

Joenia Wapichana blev i oktober 2018 valgt til kongressen i Brasilien som den første kvinde fra et af landets oprindelige folkeslag. I 2018 modtog hun FN’s menneskerettighedspris for sit store arbejde for oprindelige folks rettigheder. Kontakt: Bue Heckmann, IWGIA: 5373 2843

Aya Chebbi er den Afrikanske Unions særlige udsending på unge og prisvindende tunesisk aktivist og blogger. Chebbi er især kendt for sit engagement i Tunesiens revolution og som medstifter af Voice of Women Initiative og African Youth Movement.

Kontakt: Mads Hove, Mellemfolkeligt Samvirke: 3043 2491

Daniel Arnaudo er forsker hos National Democratic Institute, Washington D.C., med fokus på misinformation, og hvordan nye teknologier stækker presse- og ytringsfrihed. Bog: A new wave of censorship: Distributed attacks on Expression and Press Freedom.

Kontakt: Helle Wahlberg, International Media Support: 2868 1059

Tinah P’Ochan er LGBTI-aktivist fra det uroprægede Norduganda. P’Ochan udsættes for fysiske angreb, diskrimination og trusler både på grund af sit LGBTI- arbejde og på grund af sit køn.Kontakt: Nicole Scharf, LGBT Danmark: 2241 9718

Dr. Kenneth Mtata er generalsekretær for the Zimbabwe Council of Churches, der med 26 nationale kirker under sig arbejder for at mobilisere kirken i arbejdet med at forny det zimbabwiske samfund.Kontakt: Jørgen Thomsen, Folkekirkens Nødhjælp: 2970 0627

Shatha Shielh Yousef er projektkoordinator i 7amleh, Palæstina, med fokus på digital aktivisme som redskab til at forsvare digitale rettigheder og styrke den digitale sikkerhed imod diskrimination og indskrænkning af ytringsfrihed.Kontakt: Morten Gøbel Poulsen, Mellemfolkeligt Samvirke: 7031 0040

Mat Gai Lual er programleder hos den største organisation i Sydsudan, Nile Hope, der især fokuserer på humanitær hjælp og opbygning af civilsamfundet i udkantsområder. Arbejdet er stærkt præget af den humanitære krise, der hærger landet.

Kontakt: Fie Lauritzen, Folkekirkens Nødhjælp: 5060 2066

Edward Porokwa er Maasai fra Tanzania, advokat og CEO for PINGOs Forum, en paraplyorganisation for oprindelige folks organisationer i Tanzania. På grund af sit arbejde for oprindelige folks rettigheder oplever han chikane fra myndighederne. Kontakt: Bue Heckmann, IWGIA: 5373 2843

Arrangører: Globalt Fokus, partnere og Udenrigsministeriet, Sara Brandt, 2873 7871 sb@globaltfokus.dk Talsperson: Rasmus Stuhr Jakobsen, Formand for Globalt Fokus og CEO i CARE, 2726 8240.Følgende internationale profiler vil deltage og står til rådighed til interviews:

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.