Verdens Skove nu ansat den 38-årige Caspar Olausson som ny sekretariatschef.

​Caspar Olausson bliver ny sekretariatschef i Verdens Skove

Efter en ansættelsesproces i efteråret har formandskabet for Verdens Skove nu ansat Caspar Olausson som ny sekretariatschef. Caspar Olausson kommer fra en stilling i staten som leder af direktionssekretariatet i Vejdirektoratet og har tidligere været Danmarks klimachefforhandler under ratifikationen af Parisaftalen. Caspars hjerte banker for at gøre en forskel, og han ser frem til at få Verdens Skove til at vokse og styrke organisationens gennemslagskraft.

Det er i dag blevet offentliggjort, hvem der bliver Verdens Skoves nye sekretariatschef. Det bliver den 38-årige Caspar Olausson, som blev udvalgt på baggrund af en meget grundig ansættelsesproces i efteråret 2019, og med sit jobskifte vender han tilbage til den grønne dagsorden.

Caspar Olausson siger om sit jobskifte: “Jeg vil gerne være med til at gøre en forskel og drive den grønne omstilling gennem de spændende projekter og kampagner, som Verdens Skove er engageret i”.

Caspar forklarer, at han ser et stort behov og store muligheder for organisationen:

“Verdens Skove har en spændende fremtid og et stort udviklingspotentiale i takt med, at alvoren er ved at gå op for både den brede offentlighed og virksomhederne. Det giver nye samarbejdsmuligheder, som kan være med til at drive mere af den handling, som Verdens Skove arbejder for, og der så åbenlyst er brug for.”

Formand Anders Morten Christoffersen for Verdens Skove fortæller om ansættelsesprocessen:

“Det har været en rigtig god proces, og vi er yderst tilfredse med resultatet. Vi har spurgt medarbejderne, hvilken profil de ønsker, analyseret organisationen og grundigt overvejet, hvad organisationens strategiske behov bliver fremover. På den baggrund havde vi en ansættelsesproces med støtte fra konsulent, Lars Lundmann. Den ledte frem til, at et enigt ansættelsesudvalg pegede på Caspar Olausson som den rette profil til at løfte Verdens Skove til næste niveau.”

Anders Morten Christoffersen uddyber valget af Caspar Olausson:

“Verdens Skove er i kraftig vækst og kan bidrage til en sag, der er vigtigere end nogensinde før. Derfor bliver fokus i fremtiden at sikre, at organisationen, og især medarbejderne, ikke knækker midt over. Vi skal have skabt rammer og trivsel i en travl hverdag, så vores dygtige medarbejdere kan yde deres bedste. Samtidig skal vi også gribe de muligheder, der viser sig. Lige nu er der et ekstremt stort behov for vores arbejde og rigeligt at tage fat på. Her er vi sikre på, at Caspar Olausson er manden, der kan få enderne til at mødes og både få os til at vokse og samtidig holde sammen på organisationen”.

Selvom Caspar har arbejdet med klima på et meget højt niveau og kender til NGO-verdenen udefra, så er NGO-verdenen ny for Caspar. Derfor vil han i den første tid lægge meget vægt på at lære organisationen at kende:

“Jeg vil tale med så mange relevante i og udenfor foreningen som muligt. Det gælder ikke mindst. frivillige, medarbejdere, medlemmer, nuværende samarbejdspartnere og mulige nye samarbejdspartnere,” siger han.

Formand Anders Morten Christoffersen ser frem til at Caspar tiltræder stillingen og forklarer, hvorfor det sker 1. marts:

"Vi glæder os til, at Caspar starter. Grunden til at opstart er udskudt til 1. marts 2020, skyldes den generelle juletravlhed samt, at Caspar Olausson har en planlagt barsel, som lige skal afholdes.”

Caspar Olausson er Cand.polit fra Københavns Universitet og er en stærk økonom, men han har også sans for natur. På spørgsmålet til, hvad der er hans yndlings-natur, svarer Caspar:

“Det er Fanefjord Skov på Møn og den store skov i Halland, hvor mine bedsteforældres sommerhus ligger, og hvor jeg er kommet, siden jeg var helt lille. I dyreriget er vi nok ovre i det dovne dovendyr og den flittige arbejdsbi.”

Caspar Olausson er vokset i og omkring København. Han bor nu på Nørrebro med sin hustru og en datter på ni måneder.

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.