Hans Philip / Foto: Martin Kleisberg

VEGA slår billetrekord med dansk stjernes koncerter

Da sidste tone sent i aftes klingede ud i Store VEGAs sal, var det slutningen på en historisk koncertrække. Hans Philip er nemlig med sine seks udsolgte koncerter i træk nu den kunstner, der har solgt flest billetter i træk i VEGAs historie.

Kun én gang siden VEGA i 1996 slog dørene op som spillested er det sket, at en kunstner har udsolgt fem stående koncerter i Store VEGA på samme turné. Det var, da C.V. Jørgensen i 2011 turnerede med sine danske sange og fyldte salen fem aftener med 1.550 gæster pr. aften.

Da Hans Philip i sidste uge, mandag 24. april, sammen med sit band trådte ind på Store VEGAs scene foran en udsolgt sal, tangerede han den gamle rekord med fem udsolgte koncerter forude. Hvad ingen kunne vide var, at det få dage senere skulle lykkes at sælge en sjette koncert ud og dermed slå C.V. Jørgensens gamle rekord. Og selv om musik ikke er en konkurrence, kan VEGA næsten ikke få armene ned.

”Ventelisterne var så lange, at vi da koncertrækken med Hans Philip var skudt i gang besluttede at sætte en sjette koncert i salg. Vi offentliggjorde det i torsdags, og billetsalget åbnede i fredags. Dermed var det den koncert i Store VEGA, der har haft det korteste aftræk nogensinde, i hvert fald i nyere tid. Og derfor var der heller ingen, der for alvor kunne vide, om koncerten ville blive udsolgt,” siger VEGAs kommunikationschef, Søren Gaden.

Ikke desto mindre tog det bare en weekend at sælge de 1.550 billetter til ekstra-ekstra-ekstra-ekstra-ekstra-koncerten tirsdag 2. maj. Mandag var koncerten udsolgt. Dermed har i alt 9.500 mennesker hørt Hans Philip med band live i Store VEGA på de seks koncerter, som fordelte sig ud over ni dage. Og det er altså en overbevisende VEGA-rekord.

”At det igen er en sangskriver, som med sine dansksprogede tekster rammer sin egen generation helt rent og sælger Store VEGA ud en hel række aftener, er tankevækkende, men garanteret ikke tilfældigt. Det har været fuldstændig fantastisk at opleve, hvordan den ene fyldte sal efter den anden, med især unge gæster, kunne samtlige sange udenad. Den symbiose der er mellem Hans Philip og hans publikum er særlig. Det sker ikke hver dag. Helt præcist faktisk kun cirka to gange på 26 år. Og at vi slår publikumsrekord på én turne med en dansk kunstner i VEGAs største sal netop nu, godt et års tid efter, hele landet var lukket ned og efter, at hele koncertbranchen frygtede for, om danskerne ville vende tilbage til koncertsalene efter to års mere eller mindre nedlukning, gør det ekstra glædeligt. Der er en enorm kvalitet at finde hos danske kunstnere for tiden, og publikum er der. Vi dyrker musikken, vi køber igen billetterne, og vi går igen ud sammen og tager del i det særlige fællesskab, koncerter kan give,” siger Søren Gaden fra VEGA.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.