Fungal Network (Jaleh Negari & Felia Gram-Hanssen): Kinetic Score  - Foto: Theo Constantinou
Fungal Network (Jaleh Negari & Felia Gram-Hanssen): Kinetic Score - Foto: Theo Constantinou

Fungal Network (Jaleh Negari & Felia Gram-Hanssen): Kinetic Score + Spellcaster (DJ set)

VEGA|ARTS – NEXT LIVE 2022-2024 præsenterer:

Fungal Network (Jaleh Negari & Felia Gram-Hanssen): Kinetic Score
+ Spellcaster (DJ set)

16. dec. 20.00-23.00 (døre 19.00)
Ideal Bar, Enghavevej 40
Billetpris: 100 dkk

Kinetic Score er lige dele immersiv livekoncert og udstillingsformat, der bliver fremført som en 40 min installations-koncert i Ideal Bar iblandt metalskulpturer og blækmalerier, installeret i rummet og et musikalsk setup, der spreder sig ud i rummet (2 trommesæt, immersivt soundscape, percussion, vokal, synth m.m.).

Liveoplevelsen forsøger at opløse grænsen mellem koncert og udstilling, musik og billedkunst, scene og publikum og leger med udgangspunktet for værkets tilblivelse. Kan energier oversættes til tegn eller omvendt? Og hvordan kan liveoplevelsen blive en reel kollektiv begivenhed og strække sig ud over sin vanlige og meget begrænsede tidslighed?

Kinetic Score er et projekt af Fungal Network – en københavnske duo bestående af Jaleh Negari & Felia Gram-Hanssen. Duoen kommer fra to forskellige kunstneriske discipliner, men har fundet sammen i en samarbejdsform, hvor de på radikal vis skubber grænserne for både musikken og billedkunsten og den udveksling, der kan opstå i improvisationen og oversættelser mellem krop, lyd, rum og energier. Duoen er inspireret af træers evne til at forbinde sig med andre organismer via et underjordisk svampe-rodnet. Dette netværk (Fungal Network) er bygget på gensidig udveksling af næringsstoffer, mineraler og information på tværs af arter og alder.

Kinetic Score dyrker den udveksling og forsøger samtidig at give den et sprog, et grafisk vokabular, et kinetisk tegnsystem, vævet ind i liveoplevelsen. Tegnsystemet har de hver især udviklet over flere år. Felia Gram-Hanssens tegnsystem udgår fra rotationer og forbindelser i rummet i form af store grafiske metal-mobiler, imens Jaleh Negaris krops-baserede blækmalerier er skabt ud fra en undersøgelse af forskydningen som princip, hængt op som ’blokke’, der gentager og forskyder sig.

De skulpturelle og grafiske elementer angiver bevægelser, energier, rytmefigurer, forløb, (klang)flader og strukturer, der udfolder sig i musikken. Partituret for koncerten er i bevægelse, forskyder sig og skaber nye læsninger i rummet og publikum er inviteret med ind i ’læsningen’. Tegnsystemet er i sidste ende den egentlige performer, imens musikere og publikum bliver en blanding af modtagere og læsere.

På aftenen vil Spellcaster (a.k.a. Holger Hartvig) efterfølgende spille et DJ-set og give installationen ny lydside for en stund.

I dagene efter livekoncerten vil man kunne gå på oplevelse i Kinetic Score – nu som udstilling i Ideal Bar med værkets 16-kanalers immersive lydside.

Program for værket: 16. dec. Livekoncert + Spellcaster (DJ set) 17. -19. dec. Udstilling (17-20)

Projektet kombinerer billedkunst og musik og er et samarbejde mellem komponist og musiker Jaleh Negari og komponist og billedkunstner Felia Gram-Hanssen. De er begge trommeslagere og percussionister i soloprojekter og aktuelle bands som Thulebasen og Selvhenter. Duoen udstillede i 2021 ved Inter Arts Center i Malmö og i 2022 på O-Overgaden i København. Kinetic Score er støttet af både Statens Værksteder for Kunst, Statens Kunstfond og KODA kultur.

Læs mere: https://jalehnegari.dk/bio / https://passiveaggressive.dk/felia-gram-hanssen-mellem-to-verdener/

Fra duoens udstilling på Overgaden Fungal Network i 2022. Fotos: Andreas Pallisgaard

VEGA|ARTS - NEXT LIVE 2022-2024
VEGA|ARTS er et integreret kunstprogram i VEGA, som siden 2019 har udviklet og dannet ramme om liveformater, der bevæger sig på tværs af discipliner og normer. Programmet præsenterer danske og internationale samtidskunstnere inden for lyd, video, installation og performancekunst. NEXT LIVE 2022-2024 er støttet af Statens Kunstfond og Augustinus Fonden.

Læs mere om VEGA|ARTS her: https://www.vega.dk/om-vega/vega-arts/

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.