DA VI OPDAGEDE, VI IKKE KUNNE LEVE UDEN LIVE-MUSIKKEN

Pressemeddelelse:
DA VI OPDAGEDE, VI IKKE KUNNE LEVE UDEN LIVE-MUSIKKEN

VEGA, Muskelsvindfonden/Grøn og Roskilde Festival går sammen på Folkemødet. De tre store kulturinstitutioner inviterer på fredag på Gæstgiveren i Allinge i samarbejde med Dansk Live til debatter og musik. Kom og bliv klogere på, hvorfor vi ikke kan undvære det fællesskab, live-musikken giver os.

Mennesket har gennem tiden brugt musikken til at hele, til at finde sig selv og skabe fællesskaber. Da hele Danmark lukkede ned i tæt på to år, begyndte vi at synge fællessang, og eksperter talte om, hvordan den unge generation, der ikke kunne tage på Roskilde Festival eller andre festivaler og prøve kræfter med de store fællesskaber, ville mangle en vigtig brik i deres identitetsdannelse.

Hvorfor er musikken så vigtig?

Hvad skete der med musiklivet, da vi under corona opdagede, at vi ikke kunne leve uden livemusikken?

Hvad er status på musikscenen lige nu?

De spørgsmål stiller tre af Danmarks største festival- og koncertarrangører til tre debatter på Gæsten i Allinge fredag 16. juni fra kl. 15. Programmet stiller skarpt på musikkens potentialer og muligheder og dykker ned i en række områder, som karakteriserer det, musikken skaber. Sammen drøfter deltagerne hvordan koncerter, festivaler og musikkulturen kan bidrage til at løse nogle af samfundets udfordringer - og hvilke udfordringer musikkulturen skal tage favntag med sig selv for at løse.

”Koncerten er et af det stærkeste ritualer, vi har. Du køber en billet til en oplevelse, du nøje har udvalgt. Du glæder dig i månedsvis. Og når du træder ind i koncertens rum, opløses du som individ og bliver en del af den organisme, vi kalder publikum. Du oplever et fællesskab gennem musikken og samværet og bliver en del af noget, der er større end dig selv. Måske bliver du rørt, måske synger du med, måske danser du. Når koncerten slutter, bliver du igen dig selv, men i en transformeret udgave. Du er blevet rigere og har fået noget med dig, du bærer med videre. Vi tænker ikke altid over, hvor vigtig musikken er for os som mennesker og som samfund. Det glæder vi os til at stille skarpt på, når vi ses på Folkemøde,” siger kommunikationschef i VEGA, Søren Gaden.

Programmet udformes som tre hovedblokke, der kædes sammen og krydres med kunstneriske indslag. Deltagerne i panelerne er både musikere, offentlige stemmer og politikere. Dagen afsluttes med en koncert med JJ Paulo og et DJ-set med Turning Tables og Den Sorte Skole.

Tre af Danmarks allerstørste koncert- og festivalarrangører Roskilde Festival, VEGA og Muskelsvindfonden/Grøn har kurateret debatprogrammet. Radiovært og journalist Sandie Westh er moderator.

For yderligere info / interview kontakt:

Søren Gaden – sg@vega.dk / tlf. 20 63 64 12

• Kunst, kultur, underholdning

• vega.dk
  • vega köpenhamn
  • vega
  • concerts

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.