70’er-discoen vender tilbage for fuld styrke til et brag af en åbningsfest i Lille VEGA

VEGA og Golden Days præsenterer

Golden Days Festival begynder i år med et brag af en åbningsfest fredag den 9. september i Lille VEGA. Menuen står på et overflødighedshorn af glimmer, konfetti, rulleskøjteshows, Waacking, Locking, Donna Summer og drags.

Når årets Golden Days Festival om 70’erne bliver skudt i gang, sker det med et festfyrværkeri af en discofest i bedste (og værste) 70’er-stil. De gyldne 70’er-dage var rent musikalsk et spraglet årti, der stak i alle retninger: punk, progrock og hip-hop – men måske mest markant af alle var discoen.

Genren, som alene affødte den hedonistiske klubkultur, Studio 54, dekadencen og kropsdyrkelsen. Discoen var funky, farlig og fræk. Befriende renset for tidens politiske paroler og krav om korrekthed. Her kunne man stikke af fra hverdagens atomfrygt og arbejdsløshed, og leve for weekendens fester i discokuglens skær.

Direktør for Golden Days Festival, Svante Lindeburg, uddyber:
“Discoen er tilbage med fornyet styrke. En generation af dj’s, som er alt for unge til at have oplevet 70’erne, spiller for fulde huse og bringer discoen op til nutiden. For fem år siden oplevede vi en revival af 50’erne, accelereret af TV-serien Mad Men. Med lanceringen af TV-serien ”The Get Down” af Baz Luhrmann ser vi nu det samme med 70’erne. Årtiet var et musikalsk testlaboratorium og wunderkammer. Og et af de mirakler, som kom ud på den anden siden, var discoen. Det ønsker vi at fejre med vores glamourøse og pompøse disco-fest.”

Vinnie Who, Milling og Christian d’Or m.fl. spiller op
Tænk John Travolta i Saturday Night Fever, spandexdragter, plateausko og lange blikke. Under titlen Discoteque - En hyldest til dansegulvet, er det netop danseglæden, der hyldes denne aften. Derfor har Golden Days linet cremen af danske disko-djs op. Henrik Milling, Christian d’Or, Vinnie Who og mange flere sørger for den fodflyttende ’groove’, alt imens et større udstyrsstykke af glamourøse disco-queens, sexede wacking-dansere, roller-girls, disco-kor og dansekonkurrencer løber af stablen.

Inden vi går på dansegulvet, er der warm-up fra kl. 19 med radiobiografpremiere på DR-podcasten Last Night a DJ Saved My Life, som fortæller den kulørte og bizarre historie om britiske dj’s invasion i Danmark i 70’erne. Discoteque tager dig direkte tilbage til discoens heydays. Vi garanterer masser af glitter, groove, Gloria Gaynor og Giorgio Moroder. Det bliver svedigt, så på med spandexen og pandebåndet!

Fakta om aftenen:
Golden Days-åbningsfest: Discoteque
Fredag den 9. september 2016 kl. 19.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris 175 kr. + gebyr
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Ticketmaster
Læs mere om arrangement og køb billet her

VEGA er et regionalt spillested, der ejes og drives af den erhvervsdrivende fond Koncertvirksomhedens Fond, som er skabt med det ene formål at drive koncertvirksomhed. Årligt løber der omkring 330 koncerter og begivenheder af stabelen i VEGA.