Nørrebro Teater skal have ny direktør

Kitte Wagner har besluttet at forlade direktørposten på Nørrebro Teater, når hendes kontrakt udløber den 30. juni 2015. "Det sker helt udramatisk," siger hun selv. "Tidspunktet er helt rigtigt til et generationsskifte."

Efter otte år i direktørstolen på Nørrebro Teater, har Kitte Wagner besluttet at forlade jobbet, når hendes kontrakt udløber den 30. juni 2015. Beslutningen er helt udramatisk og sker ud fra hendes eget ønske om at skrive et nyt kapitel i sin karriere.

"Det har ikke været en let beslutning, men det er den rigtige," siger Kitte Wagner. "Da jeg i sin tid overtog ledelsen på Nørrebro Teater, var det med en stor drøm om dels at skabe en ny teaterprofil i brandpunktet mellem stand-up og skuespil og dels at forynge og forandre publikumssammensætningen. Det var et omfattende projekt, men når jeg i dag ser på Nørrebro Teaters repertoire, teaterlaboratorium, nyligt overståede ombygning og de 70.000 publikummer der årligt kommer her, så synes jeg, at det er lykkes. Og at det er et godt tidspunkt at overdrage teatret til nye kræfter."

Nørrebro Teaters bestyrelsesformand Pernille Backhausen har fuld respekt for Kitte Wagners beslutning, selv om hun gerne havde set teaterdirektøren fortsætte: "Kitte Wagner har bidraget til en gennemgribende modernisering af komediegenren i Danmark og cementeret Nørrebro Teaters profil som et moderne morskabs- og musikteater. Og hun har forstået publikum på en måde, der kan ses på teatrets belægningsprocent og publikumssammensætning. Det skylder vi hende en stor tak for. Samtidig med er det naturligvis med vemod, vi skal tage afsked med hende. Heldigvis er der endnu et stykke tid til det sker, for hun har meldt sin afgang på et tidspunkt, der giver os god tid til at finde hendes efterfølger."

Kitte Wagner har stået i spidsen for Nørrebro Teater siden 2006 og forbliver på posten som direktør frem til kontraktens udløb ved udgangen af sæson 2014/15. Herefter tiltræder hun stillingen som direktør for KBH+; AskovFondens arbejdsmarkedsindsats med fokus på unge og social bæredygtighed.

På Nørrebro Teater er bestyrelsesformanden nu, sammen med resten af bestyrelsen, i gang med at finde en ny direktør. Stillingen slås op i dag, mandag den 7. april 2014, og kan bl.a. læses på Nørrebro Teaters hjemmeside, nbt.dk.

"Nørrebro Teater er godt rustet til fremtiden, men vi skal have en dynamisk og fornyende kraft, der kan løfte det videre," siger Pernille Backhausen. "Den nye direktør kan komme fra miljøet eller fra en anden branche. Vi vil lægge vægt på evnen til innovativt at udvikle morskabs- og musikteateret som genre med fokus på de unge og den brede målgruppe, som Nørrebro Teater er kendt for. Vi håber selvfølgelig på mange ansøgere."

Nørrebro Teater

Aftaler om interview og yderligere information til pressen, kontakt venligst Karen Stange Jensen.

• kitte wagner
  • teaterdirektør