Maria Bruun-Lander og Anders Karl Bruun

Ejerskifte i K.W. Bruun Import skal sikre global ekspansion

• Familiefondsejede K.W. Bruun & Co. A/S offentliggør i dag salget af K.W. Bruun Import A/S og K.W. Bruun NxT A/S til den UK-baserede bilkoncern Global Auto Holdings Limited
  • Et ejerskifte skal sikre det nuværende K.W. Bruun Import en stærkere international position på et marked i forandring
  • Ejerskiftet finder sted efter flere års grundig afdækning af vækst- og ekspansionsmulighederne for den over 100 år gamle familiefondsejede virksomhed
  • K.W. Bruun Imports ledelse fortsætter i deres nuværende roller i både Danmark og Sverige, og ejerskiftet vil ikke betyde ændringer for hverken medarbejdere eller forhandlere
  • K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT vil efter ejerskiftet fortsætte under nyt navn.

K.W. Bruun & Co. har underskrevet en aftale med Global Auto Holdings Limited om frasalg af K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT.

Ejerskifte midt i en ulykkelig situation

Med bestyrelsesformand Anders Karl Bruun i front har bestyrelsen, med Anders’ datter Maria Bruun-Lander som næstformand, sammen med ledelsen over de seneste år afsøgt og grundigt afdækket mulighederne for fremtiden. Det førte til de indledende samtaler med Global Auto Holdings. I processens afsluttende fase sov Anders Karl Bruun fredag den 20. september 2024 stille ind efter kort tids akut og alvorlig sygdom.

”Ulykkeligvis sov min far stille ind fredag den 20. september. Trods den dybe sorg glæder det mig, at han nåede at opleve, at ejerskiftet blev en realitet. Det betød meget for ham. Gennem de sidste år har min far og jeg sammen med bestyrelsen og ledelsen afsøgt og afdækket mulighederne for fremtiden, og den proces resulterede i vores indledende samtaler med Global Auto Holdings,” siger Maria Bruun-Lander, datter til Anders Karl Bruun, fjerde generation i K.W. Bruun & Co. og ny formand for bestyrelsen i K.W. Bruun & Co. A/S.

Konsolidering og global ekspansion

K.W. Bruun Import har i mange år været en af Nordens største bilimportører på det danske og svenske marked med en omsætning på ca. 10 mia.kr. i 2023 og import af en bred portefølje af bilmærker: Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, Mitsubishi, Hongqi og Voyah. Med Global Auto Holdings som ny ejer er ambitionen, at K.W. Bruun Import ikke alene skal styrke sin position nationalt, men i høj grad også realisere en international ekspansionsstrategi.

”Godt købmandskab har altid ligget i familiens DNA, og vi har i tæt samarbejde med bestyrelse og ledelse de seneste år haft blikket rettet mod den hastige udvikling, som bilbranchen er inde i. Vi ser et konsoliderende marked præget af store investeringsbehov,” siger Maria Bruun-Lander og fortsætter:

”Vores ufravigelige rettesnor har gennem alle generationer været, at vores virksomhed altid skal have de bedst tænkelige betingelser for kontinuerlig vækst og ekspansion. Vores konklusion er, at en større international ekspansion af virksomheden vil have bedre forudsætninger med en ejer som Global Auto Holdings med global erfaring og en stærk international ekspertise.”

Et stærkt strategisk match

Global Auto Holdings har cementeret sin position blandt de største bildetailkoncerner globalt på tværs af USA, Canada, Storbritannien og Irland med en samlet omsætning på ca. 45 mia.kr. Med købet af K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT tager Global Auto Holdings et vigtigt skridt mod at etablere sig i Europa som importør, og K.W Bruun selskaberne vil fungere som et strategisk brohoved for yderligere konsolidering og ekspansion.

Kombinationen af K.W. Bruun Imports stærke markedsposition og Global Auto Holdings internationale ekspertise skal bidrage til at udvikle den samlede koncern til en central aktør i den europæiske bilindustri.

Global Auto Holdings udtaler om købet:

”Vi har med K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT købt en ekstremt sund forretning med et stærkt management, dygtige medarbejdere og en konkurrencestærk nordisk position. Vi ser frem til at udvide vores position i Norden og Europa, både organisk og via opkøb. Vi er glade for, at vi er den part, der skal videreføre virksomhedens mangeårige virke, og vi ser frem til en både nordisk og international vækstrejse.”

Et rigtigt, men vemodigt, ejerskifte

Med Global Auto Holdings som ny ejer er det ambitionen, at virksomheden ikke alene skal styrke sin position nationalt, men i høj grad også realisere en international ekspansionsstrategi.

”Selvom Global Auto Holdings er det helt rigtige match for virksomheden og de ambitiøse vækstplaner, så er det naturligvis ikke uden vemod, at vi efter 110 års ejerskab nu har valgt at overdrage førersædet til en ny ejer. Vi er utroligt stolte over den udvikling og vækst, som virksomheden har gennemgået, og at vores familiefondsejede virksomhed nu er klar til en international konsolidering, vidner om den styrke og robusthed, vi har opbygget gennem årene. Så ejerskiftet er ikke blot en milepæl, men også et bevis på, at vores virksomhed udgør et stærkt fundament, hvorfra yderligere vækst kan genereres. Både her i Norden og internationalt,” siger Maria Bruun-Lander.

Global Auto Holdings er en international virksomhed og vil efter ejerskiftet tilføre K.W. Bruun Import omfattende ekspertise inden for global forretningsudvikling.

”At vi nu er i en position, hvor vi kan tiltrække interesse fra en global spiller som Global Auto Holdings, er, ud over at være bedst for virksomheden, også en anerkendelse af alt det hårde arbejde, engagement og innovation, som både vi i bestyrelsen, ledelsen og alle vores aktuelt 900 dygtige kollegaer har lagt i virksomheden. Den indsats er vi meget taknemmelige for,” siger Maria Bruun-Lander og understreger.

”Det har været vigtigt for os at sikre medarbejderne en tryg og god fremtid. Derfor har vi valgt at sælge til en stærk, international aktør som Global Auto Holdings, som ikke i forvejen har aktiviteter i Danmark og Sverige. Det betyder, at den eksisterende ledelse og organisation fortsætter uændret,” siger Maria Bruun-Lander.

Salget afventer godkendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

I kølvandet på ejerskiftet fortsætter Maria Bruun-Lander sin og Anders Karl Bruuns mangeårige passion for biler i Classic Car House. Et oplevelsesunivers, som blev indviet i 2023 for alle med benzin i blodet og lidenskab for klassiske biler. Fokus vil fortsat også været rettet mod investeringsselskaberne K.W. Bruun Invest og K.W. Bruun Collection.

K.W. Bruun & Co har benyttet ATRIUM Partners som finansiel rådgiver i forbindelse med salget. Juridiske rådgivere har været Holck-Andersen & Tyge Sørensen advokater og Bech-Bruun Advokatfirma.

Global Auto Holdings har benyttet Paul, Weiss, Rifkind, Wharton & Garrison og Bruun & Hjejle Advokatpartnerselskab som juridiske rådgivere.

Yderligere information, kontakt venligst:

På vegne K.W. Bruun & Co:

Lars Volle, partner i Lead Agency

Mobil: 50507413

Mail: lars@leadagency.dk

Global Auto Holdings Limited:

Executive Vice President, Roy Cui

Mail: rcui@alpha-autogroup.com

Om Global Auto Holdings Limited

Global Auto Holdings Limited er en UK-baseret international bilkoncern. Med sine datterselskaber har Global Auto Holdings i dag over 160 forhandlere fordelt på USA, Canada, Storbritannien og Irland, der repræsenterer over 40 af verdens førende bilbrands, bl.a. Audi, BMW, Chrysler, Ford, Honda, Hyundai, Jeep, Kia, Lexus, Mercedes, Nissan, Subaru, Toyota. Det placerer koncernen blandt top-10 blandt verdens største bildetailkoncerner og med en af de største diversificeringer. Omsætningen forventes at udgøre ca. 55 mia.kr. efter overtagelsen af K.W. Bruun Import og K.W. Bruun NxT.

Om K.W. Bruun & Co A/S

K.W. Bruun & Co A/S er en dansk familiefondsejet koncern med rødder tilbage til 1914, hvor stifter K.W. Bruun solgte sine første biler. I dag udgør koncernen fem divisioner i Danmark og Sverige og beskæftiger ca. 900 dygtige og ambitiøse medarbejdere, der med en effektiv forretningstilgang, ordentlighed og godt købmandskab skaber forudsætningen for koncernens succes og fremtid. Koncernegenkapitalen var ultimo 2023 på 5.570 mio.kr.

De fem divisioner i K.W. Bruun koncernen:

K.W. Bruun Import A/S er en af Nordens største bilimportører med bil- og reservedelsimport af bilmærkerne Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi i Danmark og Sverige og Fiat, Fiat Pro, Alfa Romeo, Jeep, Hongqi og Voyah i Danmark. K.W. Bruun Import er samtidig en moderne logistikvirksomhed med logistikcentre i Greve og Stockholm, der varetager distribution af reservedele og tilbehør til et netværk på over 500 forhandlere og værksteder. Omsætningen var i 2023 på 9.559 mio.kr.

K.W. Bruun NxT A/S har fokus på udvikling af digitale forretningskoncepter blandt andet relateret til mobilitet og formidling, herunder Bilabonnement og auto.nu samt handel med og montering af reservedele gennem Quickpoint. Omsætningen var i 2023 på 449 mio.kr.

Investeringsaktiviteten i koncernen varetages dels af K.W. Bruun Invest A/S med investering og drift af velbeliggende boligudlejningsejendomme samt investering i værdipapirer og alternative investeringer og dels af K.W. Bruun Collection A/S med en portefølje af klassiske investeringsbiler.

Koncernens passion for biler gennem mere end 100 år kulminerer i Classic Car House A/S; et oplevelsesunivers med op til 250 klassiske biler, bilhotel, værksted, bilhandel, Willys Bistro samt møde- og selskabslokaler.

Koncernen beskæftiger ca. 500 dygtige og ambitiøse medarbejdere, der med en agil forretningstilgang, indsigt, ordentlighed og godt købmandskab skaber forudsætningen for vores succes og samtidig er med til at skrive historien om K.W. Bruun & Co videre. www.kwbruun.com.

K.W. Bruun & Co er en familiefondsejet Koncern med rødder tilbage til 1914, hvor stifter K.W. Bruun solgte de allerførste biler. I dag er vi en af Nordens største bilimportører med bil- og reservedelsimport af bilmærkerne Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi i Danmark og Sverige. I 2022 blev Fiat, Jeep, Alfa Romeo samt det kinesiske luksusmærke Hongqi føjet til porteføljen. Den seneste tilføjelse til rækken af mærker er det kinesiske premiummærke Voyah.