Innovativ SCADA med Google Maps

Ved at koble Google Maps på forsyningsselskabets normale SCADA system opnår kunden nye visuelle muligheder for at følge tilstanden på pumpestationerne.

Når man råder over flere hundrede pumpestationer, kan det være svært at bevare overblikket. Man registrerer en fejl i systemet, men hvor ligger den præcist? Det hjælper en ny Google Maps løsning med, fordi fejlen bliver vist visuelt på skærmen. Hvis en pumpestation lyser rødt på skærmen, er der en fejl, hvis den er grøn, er alt ok.

– Driftsfolkene kan ud fra billedet se, hvilke pumpestationer de skal køre ud til, for at rette fejlen. Det sparer både en masse tid og penge, siger Lars Jensen, der er teamleder hos Krüger.

Opbygningen med fejlregistreringer til Google Maps er programmeret med Java Script, der flytter informationerne mellem Google Maps/SCADA og SCADA/Google Maps. Den pumpe-station, der lyser rødt på Google Maps, kan aktiveres med musen og på SCADA systemet åbnes den aktuelle pumpestation, hvorefter driftsfolk her specifikt kan aflæse, hvad der er galt og hvilken komponent, der er fejlramt og derfor skal udskiftes eller repareres.

Styr på vedligeholdelse

En del SCADA systemer indeholder også et vedligeholdelsesprogram. Her kan Google Maps visuelt også holde styr på, hvilke pumpestationer der står for tur til at blive serviceret. Det kan være svært for folk at huske, hvornår en pumpestation sidst er blevet serviceret, når man har rigtig mange af dem. Igen bruges her farvesignaler i Google Maps – grønne, brune og røde. Det er tid til at foretage et vedligeholdelsesbesøg, når en pumpestation lyser rødt.

– Det kan forhindre havari på en pumpestation, som man måske har overset og er kommet for sent ud til. Det kan spare rigtig mange penge, siger Lars Jensen.

Dertil har Krüger opdateret layout’et på skærmen med udgangspunkt i et standard SCADA system. Man har tilpasset det til kundernes krav og forventninger, så brugeroplevelsen er forbedret.

INFOBOKS
Krüger installerer for tiden det innovative SCADA system med integreret Java Script og Google Maps hos Halsnæs Forsyning, hvor det bliver testet. Her forventer man senere at kunne koble det sammen med en Cloud-baseret løsning. Det vil være en naturlig forlængelse af, at STAR Utility Solutions™ allerede er omlagt her, så det kører som Cloudbaseret løsning.

Læs mere om STAR Utility Solutions™ her