Suveræn vinder ved Ekko Shortlist Awards 2023!

Danmarks største filmtalenter er ved Ekko Shortlist Awards 2023 blevet hyldet, og især én instruktør kan gå hjem med rigtigt højt humør.

Den utroligt intense psykiatrifilm Et eksempel: Dem på gulvet modtog den eftertragtede Shortlist Prisen, som kommer med en medgift på 25.000 kroner og udpeges af årets kvalificerede jury. Selma Sunnivas førsteårsfilm på uddannelsen Super16 er inspireret af instruktørens egne oplevelser som indlagt på psykiatrisk afdeling. Her kæmper alt for få mennesker hver dag for at passe på samfundets svageste i et uendeligt og umuligt ræs, som filmen viser med stressende realisme. Selma Sunniva modtog også prisen for Bedste fiktion ved aftenens filmfest.

Med to så store priser og i alt syv nomineringer kan hun nu kalde sig den helt store vinder ved aftenens prisfest, som værterne Lasse Dein og Kristoffer Eriknauer selvsikkert og underholdende styrede publikum igennem.

En anden triumf var den norske instruktør Marlene Emilie Lyngstads dybt unikke afgangsfilm fra Filmskolen Norwegian Offspring har vundet hele tre priser til Ekko Shortlist Awards 2023.

Først fik Thomas Dyrholm prisen for bedste fotografering. Med fantasifulde, gudesmukke og til tider hæsligt grimme billeder er han en vigtig del af at fortælle historien om den norske incel-type Stein, som tager til Danmark for at have sex, få et barn og deltage i sin mors begravelse. Senere kunne tonemesteren Emil Salling og hans kontrastfyldte og troværdige lyduniverser modtage prisen for bedste lyddesign. Og til sidst fik Ania de Sá prisen for hendes mesterligt dynamiske klipning i den dybt originale kortfilm.

Prisen for bedste kvindelige skuespiller gik til Maria Rich for hendes skrøbelige og længselsfulde præstation i rollen som den udkørte frisør Annie i Annie Forever. Årets bedste mandlige skuespiller blev Joen Højererslev, der i Kærlighed giver pote spiller en ensom mand uden de store evner for at have med menneskelig kontakt

Med svigerfar til prisfest
Ingen af skuespillerne kunne have præsteret på højeste niveau uden et godt manuskript, og årets vinder af prisen for bedste manuskript blev Marco Lawson og hans akavede middagsselskab i Middagen. Filmen er inspireret af Lawsons egne oplevelser med middagsselskaber hos svigerfaren Mikael Bertelsen, der i år uddelte Publikum Prisen.

Det er den eneste af aftenens fjorten vindere, som udpeges udelukkende af publikum, og årets folkelige favorit blev Hot Teen Couple, instrueret af Cecilie Solvei Holmfjord Jonassen. Filmen viser effektivt, hvor nemt beruset leg kan udvikle sig til alvorlige krænkelser.

Mange af de nominerede film ved årets prisuddeling tager på en eller anden måde stilling til virkeligheden problematikker, og én af aftenens pris er helliget dem, der aktivt arbejder for at løse virkelige problemer.

Særprisen Diversitet Prisen uddeles af FILM&TVGruppen i Journalistforbundet til den person, gruppe eller organisation, som har gjort noget særligt for mangfoldigheden i dansk film og tv.

I år gik prisen til diversitetsinitiativet Et Større Billede, som med enorm gennemslagskraft gjorde opmærksom på den alt for ensartede casting i danske film og serier. Det gjorde de med en plakatkampagne, der viser, hvor langt der stadig er fra fiktionens verden til virkelighedens farverige samfund.

Live-streamede prisfest
Årets felt i kategorien bedste dokumentar har været nådesløst højt, og samtlige nominerede kunne nemt have gået med prisen. Vinderen blev dog instruktøren Rikke Nørgaard og hendes nærportræt af den danske Twitch-streamer SoWeQ i Once Upon a Timw on Twitch. SoWeQ var taget hjem fra sit liv på farten i Europa for at deltage i showet, som han live-streamede fra sit bløde sæde i Bremen Teater.

Prisen for bedste animation går igen i år til en film med tilknytning til Danmarks animationshovedstad Viborg. Pernille Kjær, der er uddannet fra byens prestigiøse skole The Animation Workshop og er en del af det viborgensiske kunstkollektiv Plastic Collective, vandt prisen med sin meditative og meget atypiske nissefilm Forår

Og prisen for den ofte oversete disciplin scenografi – som nu igen får sin egen linje på Filmskolen – blev uddelt til Signe Pallesen for de medfortællende rum i Overtoner, der rørende skildrer en mand, som har for travlt og glemmer sin kone.

HAVE Kommunikation og PR

Pressekontakt: