SKAL VI ALLE KASTRERES: Psykoterapeut MPF Kathrine Juul-Hansen præsenterer våbnet mod samfundets polariseringer i ny bog

Efter succes med bogen Indre Bæredygtighed er Kathrine Juul-Hansen klar med endnu et litterært værk: SKAL VI ALLE KASTRERES. Bogen fokuserer på, hvordan vi mennesker med sårbarheden som våben kan komme samfundets polariseringer til livs. Bogen udkommer på Forlaget Paradoks den 9. april.

Hvad er det for et samfund, vi har, hvor mænd isolerer sig, ikke går til lægen, når de er syge, og for enhver pris skal fremstå stærke og uovervindelige? Hvad er det, der foregår i vores samfund, når en kvinde på vej hjem fra en tur i byen helt meningsløst bliver slået ihjel af et menneske, hun aldrig har mødt før?

Er det samfundet, der er noget galt med? Er det kulturen? Handler det om køn? Noget er i ubalance. Men hvad?

Den 9. april udkommer Psykoterapeut MPF Kathrine Juul-Hansens bog SKAL VI ALLE KASTRERES på Forlaget Paradoks.

Bogen forsøger at give svar på netop sådanne spørgsmål ved, gennem cases fra terapilokalet, at sætte psykoterapien på dagsordenen i forhold til den igangværende samfundsdebat. Således taler den ind i aktuelle samfundsudfordringer såsom narcissisme, #MeToo og magtubalancer.

Normalt viser vi vores pæneste og mest perfekte sider frem, men Kathrine Juul-Hansen vil gerne have, at vi også tør være i og vise vores mindre pæne sider. Der, hvor vi er sårbare og føler os magtesløse og små. Dér, hvor vi er kastrerede.

Sårbarhed som våben mod samfundets polariseringer
“Med bogen ønsker jeg at slå et slag for, at det er gennem et indre arbejde med os selv, hvor vores sårbarhed er i centrum, at vi kan skabe et samfund med større ligeværd, færre krige og mere fællesskab. Måske er mænd og kvinder slet ikke så forskellige, som vi går og tror,” fortæller Kathrine Juul-Hansen.

Det lyder stort, men det begynder i det små. I vores indre og i vores nærmeste relationer. Forfatteren tager os derfor med helt ind i terapilokalet, hvor vi både møder par og enkeltpersoner dér, hvor de er allermest sårbare og blottede.

“Jeg ser netop sårbarheden som et våben mod samfundets polariseringer. Måske er det at blive kastreret slet ikke så farligt endda. Måske er det nøglen til udvikling af både os selv, vores relationer og vores samfund,” uddyber Kathrine Juul-Hansen.

Om Kathrine Juul-Hansen
Kathrine Juul-Hansen (1971) er cand.scient.soc. fra RUC med en mastergrad i psykologi og virksomhedsstudier og har tidligere arbejdet som erhvervspsykologisk konsulent.

I årene 2003-2008 videreuddannede hun sig til psyko- og kropsterapeut ved Psykoterapeutisk Institut samt Bodynamic International. Siden 2008 har hun haft egen terapeutisk praksis i København.

Kathrine Juul-Hansen er kendt for at undersøge psykoterapien i et samfundsperspektiv, sådan som hun også gjorde med bogen Indre bæredygtighed, der udkom i 2020 på samme forlag.

Bogen gav et bud på, hvordan vi kan blive bevidste om egne livsparadokser og dermed skabe mere medmenneskelighed i os selv, i samfundet og i vores relationer. En indre bæredygtighed, der forplanter sig i den ydre verden.

SKAL VI ALLE KASTRERES udkommer på Forlaget Paradoks den 9. april 2024.
Sider: 168
Vejl. pris: 245 kr.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst:
Rikke Hesselholt · rikke@have.dk · 28 43 38 93