Fleetwood Mac-legenden Lindsey Buckingham optræder på Heartland 2022

Fleetwood Mac-legenden Lindsey Buckingham optræder på Heartland 2022

Med den tidligere Fleetwood Mac-frontmand Lindsey Buckingham i spidsen offentliggør Heartland i dag yderligere fem navne til musikprogrammet. Foruden Buckingham kan publikum opleve det amerikanske rockband Greta Van Fleet, singer-songwriteren Cat Power, Stephin Merritts The Magnetic Fields og det unge stjerneskud Jensen McRae på Heartland 2022, som finder sted fra torsdag den 2. juni til lørdag den 4. juni 2022 ved Egeskov Slot på Fyn.

Den tidligere Fleetwood Mac-frontmand Lindsey Buckingham giver sin første solokoncert nogensinde på dansk grund og slutter sig til allerede offentliggjorte Pet Shop Boys på næste års festivalplakat. Det gør han sammen med en god blanding af tidens stærkeste navne og spændende nye navne til programmet i form af Greta Van Fleet, Cat Power, The Magnetic Fields og Jensen McRae.

”Det er en fantastisk følelse at kunne lægge scene til et vaskeægte ikon i form af Lindsey Buckingham fra Fleetwood Mac. For mig står han som en af de allerstørste sangskrivere og performere nogensinde, og i følge med Pet Shop Boys, Greta Van Fleet og resten af dagens annonceringer er jeg sikker på, at der venter nogle unikke oplevelser for vores publikum – og vi har meget mere i posen på den anden side af sommeren,” udtaler Ulrik Ørum-Pedersen, booker & direktør for Heartland om dagens annoncering.

Lindsey Buckingham
Den legendariske guitarist, sanger og Fleetwood Mac-ikon Lindsey Buckingham gæster Egeskov Slot i 2022 med sit selvbetitlede album, der udkommer 17. september 2021 og bliver Buckinghams første albumudgivelse i 10 år. Førstesinglen I Don’t Mind er netop udkommet og giver løfter om et velkomponeret popalbum med Buckinghams karakteristiske guitarspil i centrum, der gav ham sit store gennembrud som frontmand for Fleetwood Mac i 70’erne og 80’erne.

Lindsey Buckingham har et unikt talent for ørehængende popmelodier, og man skal ikke lytte mange gange til Fleetwood Mac-hits som Go Your Own Way eller Big Love – eller numre som Countdown fra hans 1992-soloalbum Out Of The Cradle eller In Our Own Time fra 2011-udgivelsen Seeds We Sow, inden de sidder fast helt indtil næste års Heartland.

Greta Van Fleet
Amerikanske Greta Van Fleet er et af tidens mest succesfulde rockbands. På blot tre år er de gået fra at spille på snuskede rockbarer til at headline koncerter i fem kontinenter. I alt har de solgt mere end en million billetter på verdensplan. Siden deres første EP i 2017 har de haft tre singler på toppen af den amerikanske Billboard-hitliste for Mainstream Rock, toppet rockalbumhitlisten med debutalbummet Anthem of the Peaceful Army, og ikke mindst modtaget en Grammy for Best Rock Album for EP’en From the Fires.

I april i år udgav bandet, der består af brødrene Josh, Jake og Sam Kiszka samt Danny Wagner på trommer, deres andet studiealbum The Battle at Garden’s Gate, hvorfra førstesinglen My Way, Soon ligeledes røg til tops på Billboard-hitlisten for Mainstream Rock. Bandet er ofte blevet sammenlignet med Led Zeppelin – selveste Robert Plant har kaldt dem ”Led Zeppelin I” efter den amerikanske navngivningstradition – så der er lagt op til en stor oplevelse i selskab med Greta Van Fleets behagelige blues rocktoner næste sommer.

Cat Power
Den amerikanske singer-songwriter og indie-rocker Cat Power med det borgerlige navn Chan Marshall gæster Heartland for anden gang efter sin anmelderroste koncert i 2017. Hun er blevet kaldt ’dronningen af sadcore’, men selv ser hun sin musik som ’triumferende’. Og man må sige, at hendes 25-år-lange karriere indtil videre har budt på adskillige triumfer med 2006-albummet The Greatest som et af de største højdepunkter.

Senest har Cat Power i 2018 udgivet sit 10. studiealbum, Wanderer. Hun beskriver selv udgivelsen som et album, der handler om hendes livsrejse op til det punkt. En rejse, der altså nu bringer hende tilbage til Midtfyn og Heartland.

The Magnetic Fields
Med Stephin Merritt i front har The Magnetic Fields i mere end tre årtier været garant for charmerende og nyskabende popmusik med en forkærlighed for synthesizers og skarpe, humoristiske sangtekster. Det store gennembrud kom i 1999 med konceptalbummet 69 Love Songs, som er blevet udråbt som et af musikhistoriens bedste album af både Rolling Stone og NME og bl.a. indeholder nummeret The Book of Love, som efterfølgende er udødeliggjort af Peter Gabriel.

De senere år har bandet og Stephin Merritt udgivet det selvbiografiske mesterværk 50 Song Memoir i 2017, hvor Merritt gennemgår sine første 50 leveår gennem 50 sange. Senest udkom The Magnetic Fields’ 12. studiealbum Quickies et par måneder inde i coronapandemien i 2020. Albummet indeholder 28 sange af en længde på mellem 17 sekunder og 2 minutter og 35 sekunder – deraf titlen.

Forkærligheden for konceptalbums går igen i The Magnetic Fields’ liveoptrædener, hvor man altid kan forvente en stor oplevelse – dog uden nogensinde helt at vide, hvilken oplevelse man kan forvente. Så der er ikke andet for end at glæde sig til at blive opslugt i Stephin Merritts finurlige popunivers i den fynske sommersol.

Jensen McRae
23-årige Jensen McRaebeskriver sig selv som en ”ordpige”. Som en sort, jødisk kvinde, der er vokset op i et overvejerende hvidt miljø, udforsker McRae forskellige aspekter af identitet gennem sin musik og sine tekster: Fra race og køn til depression og ikke-gengældt kærlighed. Inspirationen finder hun bl.a. i musikere som Stevie Wonder, Carole King, Alicia Keys og James Taylor.

I 2019 udgav McRae sin første single ”White Boy”, som beskriver hendes kamp med race-relaterede mikro-aggressioner. Året efter udkom singlen ”Wolves”, der behandler seksuelle overgreb i et eftertænksomt nummer, som blot var med til at understrege McRaes talent som sangskriver. Til sommer kan ”ordpigen” opleves ved Egeskov Slot, hvor hun giver sin første festivalkoncert på dansk grund.

Flere offentliggørelser på vej
Med dagens offentliggørelse tæller musikprogrammet nu seks stærke navne. De kommende uger og måneder vil der løbende blive offentliggjort flere navne inden for både MUSIC, ART, TALKS og FOOD, der kan opleves på Heartland 2022. Festivalen finder sted fra torsdag den 2. juni til lørdag den 4. juni ved Egeskov Slot på Midtfyn.

BILLETSALG
Partoutbillet: 1.950 DKK ekskl. gebyr
Partoutbillet, børn (6-12 år): 650 DKK ekskl. gebyr
Partoutbillet, børn (0-5 år): 25 DKK ekskl. gebyr
Et begrænset antal endagsbilletter bliver sat i salg på et senere tidspunkt.

OVERNATNINGSTILBUD
Campingpas (v. eget telt, iglotelt, tenthouse eller caravan): 200 DKK ekskl. gebyr
Opslået iglotelt (2 pers.): 800 DKK ekskl. gebyr
Tenthouse (2 pers.): 2.150 DKK ekskl. gebyr
Caravanpas (uden strøm): 950 DKK ekskl. gebyr
Strøm til caravanpas: 800 DKK ekskl. gebyr
(Udsolgt) Mini Lodge (2 pers.): 5.955 DKK ekskl. gebyr
Boutique Tent (2-4 pers.): 5.955 DKK - 7.955 DKK ekskl. gebyr

Billetlink: www.heartlandfestival.dk

HAVE A/S

Presseansvarlig – HAVE:
Peter Pishai Storgaard // peter@have.dk // 28 49 33 86
Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48

Heartland:
Direktør: Ulrik Ørum-Petersen // ulrik@livenation.dk
Udviklings- og programdirektør: Janne Villadsen // janne@heartlandfestival.dk

Om Heartland
Heartland er en kulturfestival, der præsenterer et internationalt program sammensat af fire søjler: MUSIC, ART, TALKS og FOOD. Her kombineres live-samtaler og samtidskunst med det bedste fra musik- og madscenen og finder sted i slotsparken ved Egeskov Slot på Fyn.

Heartland finder sted næste gang d. 2. – 4. juni 2022.
Mere info om Heartland kan findes på www.heartlandfestival.dk

Heartland på de sociale medier
Facebook: www.facebook.com/heartlandfestivaldk
Instagram: @heartlandfestivaldk