DUGFRISK AFGANGSFILM UDTAGET TIL FILMFESTIVALEN I CANNES!

Det er netop offentliggjort, at det dugfriske talent fra Den Danske Filmskole årgang 2021, instruktør Óskar Kristinn Vignisson, er udtaget til filmfestivalen i Cannes med sin afgangsfiktionsfilm FRIE MÆND. En komedie om frihed og venskab med Nicolai Jørgensen, Anton Hjejle, Søren Malling og Henrik Birch på rollelisten. Filmen er skrevet i samarbejde med Sune Kofod Maglegaard og er produceret af afgangselev på producerlinjen, Søs Thøstesen.

Filmen skal konkurrere med 15 andre film fra hele verden i sideprogrammet Cinéfondation – et særligt program for filmskole- og debutfilm, skabt for at inspirere og støtte den næste generation af internationale filmskabere. Vinderen af Cinéfondation er garanteret en udtagelse til hovedkonkurrencen med sin første spillefilm. Med udtagelsen til Cannes er det første gang i 18 år, at en fiktionsfilm fra Den Danske Filmskole er udtaget til verdens mest prestigefyldte filmfestival!

Instruktør Óskar Kristinn Vignisson udtaler om udtagelsen:

"Da jeg modtog nyheden begyndte min kæreste og jeg at danse rundt i vores lille lejlighed. Jeg er både ydmyg, rørt og stolt over, at Cannes kan lide vores film. De sidste fire år på Filmskolen har været enormt krævende, men også meget givende, og jeg kunne selvfølgelig ikke have forestillet mig en bedre start på min, og resten af holdets filmkarrierer. For mig er filmen en hyldest til venskab, og hvad det koster, når man vælger forskellige veje i livet. Det er et kærlighedsbrev til en ven, som jeg har haft det meste af livet, som nu bor i Tyskland, imens jeg bor i København. Jeg glæder mig til at vise filmen både for publikummet i Cannes, på Island og her i Danmark, og jeg håber, at folk vil tage godt imod den."

Filmfestivalen i Cannes afholdes i år for 74. gang fra den 6. juli til den 17. juli. Filmenes instruktør Óskar Kristinn Vignisson og producer Søs Thøstesen vil være til stede i Cannes for at repræsentere filmen.

SYNOPSIS
FRIE MÆND er en komedie om to gode venner, der kommer i problemer på deres job, hvilket tvinger dem til at gentænke deres livssituation. Daniel vil gerne være uafhængig og Emil vil gerne være tryg. Til slut må Daniel vælge imellem sin bedste ven, og sin frihed.

HAVE A/S

Lars Junggreen
Tina Gylling

OM FILMSKOLEN
Filmskolen blev grundlagt i 1966 og er Danmarks eneste statslige videregående uddannelse indenfor film- og tv-produktion. Filmskolen er historisk set et omdrejningspunkt for udviklingen af dansk film, både kreativt i forhold til professionalisering af branchen. Filmskolen tilbyder en eliteuddannelse for de største og mest dedikerede talenter fra vækstlaget.

Skolen uddanner:

• Instruktører af animation og interaktive medier
  • Fiktionsfilminstruktører
  • Dokumentarfilminstruktører
  • Tonemestre
  • Filmfotografer
  • Filmklippere
  • Manuskriptforfattere
  • Producere

Desuden afholder skolen seminarer, symposier og masterclasses og udbyder efteruddannelse til folk i film- og tv-branchen.

Skolen har siden 1998 ligget på Holmen i København, side om side med de andre kunstneriske uddannelser: Den Danske Scenekunstskole, Rytmisk Musikkonservatorium og Kunstakademiets Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.