Copenhagen Pride offentliggør det fulde program med over 100 arrangementer

Kreditering: Rikke Høyen

I dag kan Copenhagen Pride offentliggøre det endelige program, der med mere end 100 gratis arrangementer byder indenfor til et af de mest alsidige programmer fra den 10. til den 18. august 2024. Den ikoniske Parade finder sted lørdag den 17. august, og herudover byder programmet på alt fra livemusik, queer-loppemarked og en fotoudstilling til unge queer-talenter og menneskerettighedsforkæmpere fra ind- og udland.

Fra den 10. til 18. august bliver København igen fyldt med regnbuens farver, når Copenhagen Pride løber af stablen. Under temaet 'with Pride', som understreger vigtigheden af at arbejde med Pride for at opnå forandringer for LGBTI+-personer i Danmark og i udlandet, omfatter programmet events inden for kunst, kultur, menneskerettigheder, sport, drag, livemusik og - for første gang - et 'stort queer-loppemarked'.

Benjamin Hansen (han/ham), forperson for Copenhagen Pride, udtaler:

"Jeg er meget stolt af det program, som vores dygtige og hårdtarbejdende frivillige har stablet på benene i år. Vi har mere end 100 arrangementer, som alle er gratis at deltage i, og som tilbyder noget for alle i LGBTI+-miljøet. Det er et af de mest mangfoldige Copenhagen Pride-programmer, vi nogensinde har set, og det viser det momentum, vi skaber med Pride."

Live underholdning på Pride Square
Rådhuspladsen omdannes igen til 'Pride Square' fra den 10. til 17. august, hvor åbningslørdagen byder på fællessang, fællesdans, livemusik og en stor fejring af organisationer med jubilæum, fejring af hinanden og af hele miljøet. Søndag afholdes der for første gang et stort queer-loppemarked, og i starten af ugen byder pladsen indenfor til litteratursalon, DJs, danseworkshops og mere livemusik.

Unge queer-talenter fra Danmark og udlandet er på programmet onsdag og torsdag, hvor man bl.a. kan se frem til at opleve Sedric Perry, Nao Mali, Dejah Makar og den anerkendte britiske kunstner JayJay Revlon. Drag Night vender tilbage fredag for at skrue op for adrenalinen inden Paraden og varme op til afslutningsshowet lørdag, der har Ida Corr og Kiki Club som hovednavn.

LGBTI+-menneskerettigheder i centrum
Menneskerettighedsprogrammet samler aktivister og menneskerettighedsforkæmpere fra Armenien, Georgien, Marokko, Libanon, Moldova og Letland med bidrag fra besøgende aktivister fra Ghana og Guyana, hvoraf flere vil mødes med den danske regering under deres ophold i København.

Emnerne i menneskerettighedsprogrammet omfatter handicap, biseksualitet, maskulinitet og hadtale. Komplekse emner som anerkendelse af LGBTI+-identiteter i islamiske lande og queer-identiteter i konfliktzoner vil også blive taget op. I fem dage udstiller Læger uden Grænser fotoudstillingen 'Where Love Is Illegal' på Pride Square.

Børne Pride, der er et rum for regnbuefamilier i Rådhushavens rolige omgivelser, er åbent i flere dage med en række aktiviteter for børn og familier.

Partnere, der støtter Pride og paraden
Et af ugens højdepunkter bliver igen Copenhagen Pride Parade lørdag den 17. august, hvor titusinder af mennesker marcherer fra Frederiksberg Rådhus til Københavns Rådhus.

"Vi er meget taknemmelige for de mere end 30 kommercielle partnere, der har stået sammen med Pride i år for at vise, at deres engagement i vores miljø er urokkeligt. Uden disse partnere ville vi simpelthen ikke være i stand til at afvikle Paraden og alle vores arrangementer, og de ville gå glip af den værdi, vi synes, vi giver dem som arbejdspladser og arbejdsgivere," fortæller Benjamin Hansen.

Medarbejdere fra virksomheder, der har besluttet at stoppe partnerskabet med Copenhagen Pride i år, er også inviteret til at tilmelde sig Paraden "medarbejdere, der fortsat marcherer med Pride".

Det er desuden blevet en tradition, at Paraden ledes af organisationer, der fejrer jubilæum, og i år ledes den af SLM København, der fejrer 50 år, og Pan Idræt og Tegnbuen, der begge fejrer 40 år.

Hundredvis af frivillige vil igen være kernen i Copenhagen Pride og bidrage med tusindvis af timer i mange forskellige roller, herunder at stå i barer, hjælpe til backstage, gøre rent og hjælpe publikum.

Pride i hele byen
Der er masser af andre arrangementer i løbet af Copenhagen Pride-ugen, herunder arrangementer i FN Byen, Københavns Museum, Glyptoteket, Enghave Kirke, Folkekirken, Designmuseum Danmark og arrangementer med LGBTI+-temaer såsom Drag Rugby og kanalrundvisninger med en drag-vært.

Se det fulde program her: https://www.copenhagenpride.dk/events

Copenhagen Prides officielle støttearmbånd er til salg nu i hele landet i 7-Eleven-butikker, Flying Tiger og Lagkagehuset i Storkøbenhavn samt på LGBTI+-steder som Jailhouse og Oscar.

Have Kommunikation

For mere information, kontakt venligst:
Sara Jeppesen // sara@have.dk // 2241 0048

Copenhagen Prides presserum indeholder fotos og information til journalister.

Bemærkninger til redaktionen

1. Copenhagen Pride arrangerer aktiviteter og events for og med LGBTQIA+-
    miljøet og deltager aktivt i sammenhænge, der kan være med til at skabe
    synlighed, forståelse og konkrete resultater. Vores vision er at skabe en
    verden, hvor alle kan elske og leve - frit og trygt.
  2. De fulde datoer for Copenhagen Pride 2024 er lørdag den 10. til søndag den
    18. august. Pride Square (Rådhuspladsen) er åben hver dag fra lørdag den
    10. til lørdag den 17. august. Paraden finder sted lørdag den 17. August.
  3. Copenhagen Pride indgår partnerskaber med kommercielle partnere, som
    ønsker at støtte vores arbejde, og som opfylder betingelserne i vores etiske
    politik. En komplet liste over partnere for 2024 kan findes på vores
    hjemmeside.