Goodyears løfter sløret for deres nyeste konceptdæk

Goodyears reCharge-koncept – gør det let at skifte dæk med skræddersyede kapsler, som fornyer dine dæk

Goodyears løfter sløret for deres nyeste konceptdæk

BRUXELLES, den 3. marts 2020 – Goodyears reCharge er et revolutionerende selv-regenererende konceptdæk, som kan tilpasses og ændres, så det dækker individuelle mobilitetsbehov.

”Det er Goodyears ønske, at dækket skal blive et endnu stærkere bidrag til at opfylde forbrugernes særlige mobilitetsbehov,” siger Mike Rytokoski, Vice-President og Chief Marketing Officer, Goodyear Europe, ”Det var med ambitionen om at skabe et konceptdæk, som er forberedt til fremtidens individualiserede og praktiske elektriske mobilitet.”

reCharge-konceptet indeholder en række innovative funktioner, som er opbygget omkring tre grundpiller:

Individualiseret

• Kernen i reCharge-konceptet er et fornybart og bionedbrydeligt slidbanemateriale, der kan fornys ’med individuelle kapsler, hvilket radikalt vil forenkle processen med at udskifte dæk. Når disse kapsler er fyldt med en skræddersyet, flydende gummiblanding, kan slidbanen regenereres, og dækket kan over tid tilpasses de klimatiske forhold, vejforholdene eller blot din kørestil. Ved hjælp af kunstig intelligens bliver der oprettet en bilistprofil, som den flydende gummiblanding tilpasses, og der genereres en gummiblanding, som er skræddersyet til den enkelte bilist.

Bæredygtighed

• Selve gummiblandingen vil blive fremstillet af biologisk materiale, som armeres med fibre inspireret af et af verdens stærkeste naturmaterialer – edderkoppesilke. Det vil gøre dækket både ekstremt holdbart og 100 procent bionedbrydeligt.

Problemfrit

• Udover den radikale forenkling af processen med at udskifte dæk med genopfyldelige kapsler, vil slidbanen være støttet af en letvægts, ikke-pneumatisk ramme og en høj-og-smal udformning. Det drejer sig om en tynd, robust konstruktion, der kræver meget lidt vedligeholdelse. Behovet for at vedligeholde dæktryk og driftstop pga. punkteringer elimineres.

”Goodyears reCharge er et konceptdæk, der ikke går på kompromis og bidrager til individualiseret, bæredygtig og problemfri elektrisk mobilitet,” slutter Sebastien Fontaine, Lead Designer hos Goodyear Innovation Centre i Luxembourg.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 63.000 personer og har 47 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.