Claus Pedersen Blicher, Managing Partner, AI Power - foto @AI Power

Dansk virksomhed vil halvere forbrugernes elregning med kunstig intelligens

AI Power fra Odense har udviklet en kombination af software og batteriteknologi, der kan spare privatforbrugere og store virksomheder for penge og på sigt CO2. Med hjælp til forretningsudvikling fra Beyond Beta Energy vil AI Power hjælpe den globale energisektor med at omstille sig til fremtidens distribuerede energinet.

”Optimering af batteri- og varmepumpeteknologi vil på sigt levere 45 procents besparelse på elregningen. Og op mod 30 procents reduktion af udledt CO2. I snit.”

Så meget er Claus Pedersen Blicher, CEO i virksomheden AI Power, klar til at spare i forbrugernes el- og klimabudget.

”Vi har bygget et produkt, der kombinerer avanceret batteriteknologi, invertere og AI-software med ønsket om at hjælpe privatkunder og virksomheder med at vinde mest muligt, når det gælder elforbrug. Hvordan kan man – time for time – forbruge energien bedst? Den styring kan vi levere,” siger Claus Pedersen Blicher.

Batteriprisen falder fortsat
AI Power har i dag syv medarbejdere. Virksomheden blev grundlagt i 2022 af Claus Pedersen Blicher, der i hele sin karriere har bygget it-virksomheder. Under corona-pandemien blev han headhuntet som direktør til en biotech-virksomhed, der gik fra 13 til 200 medarbejdere på to år.

Efter den vilde vækstrejse skulle der ske noget andet. En dialog med robot-pioneren Thomas Visti i 2022, førte til, at Claus Pedersen Blicher så en forretningsmulighed i forbindelse med statens etablering af variable tariffer til de danske distributionsselskaber af strøm.

”Den lovgivning betyder, at du og jeg skal betale mere for strømmen i spidsbelastningsperioder end ellers. Jeg ansatte en analytiker til at se på, om ikke man kan spare penge ved at hjemtage strømmen mere effektivt, og vores indledende analyse viste, at den typiske elkunde kunne spare 4-5000 kroner om året ved at styre forbruget smartere,” siger Claus Pedersen Blicher, der også havde fulgt markedsudviklingen for batterier.

”Produktionsprisen er faldet 87% fra 2010. Og den udvikling fortsætter, så business casen for batterier bliver kun bedre. Da vi så fandt ud af, at de globale producenter og elektrikerne er supergode til hardware, men mindre gode til at integrere vejr- og driftsdata i deres produkter, fandt vi et hul i markedet,” siger Claus Pedersen Blicher, der i første omgang har optimeret solcelleanlæg og batterisystemer, og som fremover også vil se på, varmepumper, ladestandere til elbiler og store megawatt-projekter.

Der er ingen undskyldning for ikke at have et energilager – et batteri – i fremtiden. Et batteri kan i min verden være alle typer af lagre, der kan gemme energi over tid; f.eks. elbil, gulvvarme, buffertanke. Alle steder, man kan parkere energien til, at den skal bruges igen,” siger Claus Pedersen Blicher.

Innovative kræfter udfolder sig
De syv medarbejdere i AI Power har i den seneste tid fået hjælp til hurtigere vækst gennem udviklingsforløbet Beyond Beta Energy. Her har teamet, der består af forretningsudviklere, dataanalytiker, ph.d. og programmører med ekspertise i kunstig intelligens, fået sparring om markedsføring, salg og netværk i energisektoren.

Beyond Beta Energy varetages af Next Step Challenge på vegne af Energy Cluster Denmark, der er national klyngeorganisation for den danske energisektor.

”Det er vigtigt at have et godt produkt, der løser et konkret problem i markedet. Det er også vigtigt at tale med de rigtige folk i branchen, så produktet bliver sat i spil de rigtige steder. Det har vi hjulpet teamet fra AI Power med – og vi er glade for at se, at innovative danske kræfter kan udfolde sig til gavn for kunder og samfundet generelt,” siger Noor Meng, CFO i Next Step Challenge.

Ifølge Claus Blicher fra AI Power er Beyond Beta Energy et godt tilbud til alle, der vil arbejde med teknologisk udvikling til energisektoren.

”Det er ikke for dig, der vil lave en hundesalon eller en tømrerforretning. De er også vigtige. Men Beyond Beta Energy er er for dig, der mangler noget unik viden for at komme tættere de rigtige markedskontakter. Har du et unikt produkt som vores, som skal markedsføres og sælges globalt, så er et forløb under energiklyngens Energ-forløb verdens bedste tilbud. Vi er stærkere nu end før på grund af Beyond Beta,” siger Claus Pedersen Blicher.

Ny runde for grønne iværksættere
Det er muligt at søge om at deltage i den næste runde af Beyond Beta Energy fra den 14. august 2024. Deadline for ansøgere er den 19. september 2024.

Beyond Beta Energy hjælper nye energivirksomheder med at komme hurtigere på markedet med nye teknologier. Programmet er finansieret af EU’s Socialfond og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og består af et samarbejde mellem de danske erhvervshuse, danske klyngeorganisationer og Accelerace.

Energy Cluster Denmark driver Beyond Beta Energy i Danmark.

Læs mere om konceptet og den kommende runde for ansøgere til Beyond Beta Energy på www.beyondbeta.dk

Pressekontakt Communication Manager Kommunikation +45 2122 4304