Støttemulighed til civilsamfundets råderum er åben med nye retningslinjer

Støttemulighed til civilsamfundets råderum er åben med nye retningslinjer

På FN's Menneskerettighedsdag 10. december åbner CISU for ansøgninger til en ny udgave af støtteformen Styrkelse af Civilsamfundets Råderum.

Der er udviklet nye retningslinjer, der matcher de politiske beslutninger fra forligskredsen omkring COVID-19 hjælpepakkerne, og de er nu tilgængelige efter en høringsrunde.

Forperson i CISU, Katrine Skamris glæder sig over, at støttemuligheden åbner nu.

- Det brænder rigtig meget på mange steder i verden. Der har i længere tid været en tendens til at underminere demokrati og begå overgreb, og pandemien har givet autoritære kræfter et par ekstra kort på hånden, som de misbruger, siger hun.

- Derfor glæder det os her i CISU, at vi nu åbner for ansøgninger til en støtteform, hvor organisationer med deres partnere kan adressere indskrænkninger, overgreb og voldsomme restriktioner, der er blevet indført rundt om i lande i forbindelse med COVID-19-pandemien,  siger hun.

Rådgiver i CISU Anders Reimers Larsen kan se på de allerede bevilgede indsatser, at disse også har et godt potentiale til at styrke civilsamfundets resiliens både under og efter en tid med COVID-19.

- Når man netop må erkende, at COVID-19 blot er en yderligere faktor i forhold til den demokratiske nedgang, verden har set, så er der endnu mere behov for at civilsamfundets kan styrkes, så de kan modstå de autoritære kræfter, udover pandemien også, siger han.

- Det stærke ved mange af de tilgange, som kendetegner ansøgningerne, er, at flere af dem er baseret på peer-to-peer samarbejde. Ansøgerne er danske organisationer, der har et stærkt sags-fællesskab med målgruppen og deres partnere. De er grundlæggende motiveret af de samme mål for den globale udvikling, og det giver grobund for et stærkt græsrodsfællesskab, som der kan bygges stærkere civilsamfundsorganisationer op omkring. Det bliver enormt spændende at følge under implementeringen, siger han.

De nye retningslinjer kendetegner sig særligt ved at:

• -Der kan søges op mod 3. mio. kr.
  • -Der er løbende ansøgningsfrist – fra d. 10/12
  • -Der er friholdt 4 mio. kr. til ansøgninger under 500.000 kr.
  • -Der kan søges på to måder. Ansøgere, der ikke har en fast aftale med Udenrigsministeriet, skal søge om Råderumsindsats, mens organisationer med direkte fast aftale med Udenrigsministeriet skal søge om Råderumssupplement (der efterfølgende skal screenes hos ministeriet). Se nærmere om dette i retningslinjerne.

Puljen er åben for alle danske organisationer, der opfylder krav nævnt i retningslinjerne. Ansøgere opfordres til at kontakte CISU med henblik på rådgivning i forbindelse med ansøgningsprocessen.

For yderligere læsning, så se dette debatindlæg fra CISU og Globalt Fokus medarbejdere omkring ønsker til et fremtidigt civilsamfundsfokus i en kommende udviklingsstrategi.

Pressekontakt Kommunikationskonsulent/Pressekontakt Ekstern kommunikation 30224511