Arminta Saladžienė tilldelas Swedbanks Baltic Sea Award 2009

Arminta Saladžienė, ordförande i Nasdaq OMXs styrelse i Litauen och ordförande i exekutiva kommittén för den nyligen etablerade Baltic Institute of Corporate Governance har tilldelats Swedbanks Baltic Sea Award 2009 för sitt arbete kring god bolagsstyrning i de baltiska länderna.

Priset delades ut igår av Håkan Berg, chef för Swedbanks Baltiska bankrörelse på en middag i anslutning till Baltic Development Forum Summit i Stockholm.

Swedbanks Baltic Sea Award tilldelas en person eller organisation som på ett extraordinärt sätt bidragit till utvecklingen av Östersjöregionen. Arminta Saladžienė valdes bland många kvalificerade kandidater för sitt arbete och engagemang för regionen.

Till Saladžienės viktiga insatser hör att hon stödjer det nyligen etablerade non-profit initiativet Baltic Institute of Corporate Governance, som verkar för att öka medvetenheten kring betydelsen av god bolagsstyrning i de baltiska länderna, så väl som att utbilda och certifiera styrelsemedlemmar.

- Vi vill med priset understryka vikten av arbetet med att förbättra bolagsstyrning. God bolagsstyrning leder till bättre företag vilket i sin tur bidrar till mer framåtriktade samhällen, säger Håkan Berg, chef för Swedbanks Baltiska bankrörelse.

- Vi måste ta vara på och se betydelsen av den talang som finns. I en globaliserad värld är förmågan att attrahera, utveckla och bevara talang viktig för Östersjöregionens konkurrenskraft och framtida välstånd, säger ordföranden i Baltic Development Forum och tidigare utrikesminister i Danmark, Uffe Ellemann-Jensen.

Baltic Sea Award delas ut för tredje året i rad. 2007 gick priset till Björn Carlson, grundare av Baltic Sea 2020, för hans stora personliga engagemang för en förbättrad Östersjömiljö..Förra året gick priset till Finlands president Tarja Halonen, för hennes långvariga fokus på att förbättra miljön i Östersjöregionen.

Juryn har bestått av Swedbanks styrelseordförande Carl Eric Stålberg, ordföranden för Baltic Development Forum Uffe Ellemann-Jensen och Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt. Prissumman är 5000 euro.

För ytterligare information:

Peter Nygårds, chef Public Affairs, Swedbank, telefon: 070 690 16 00
Hans Brask, chef Baltic Development Forum, telefon: +45-60 21 85 81

Se motiveringen nedan

Swedbanks Baltic Sea Award 2009 - Motivering

En symbol för Östersjötalang

I Östersjöregionen finns många unga talanger. Det är inte ovanligt i de baltiska länderna att många unga har tagit på sig stort ansvar väldigt tidigt i sin karriär och även har lyckats väl. Detta har i mångt och mycket blivit en symbol för dynamiken och energin i de baltiska länderna vilket de angränsande länderna kan lära sig mycket från.

Speciellt i tider av politiska och ekonomiska svårigheter behöver vi talanger som kan tjäna som förebilder när det gäller att hitta nya vägar mot en ljusare framtid.

Vi måste erkänna vikten och betydelsen av talang. I en globaliserad värld är förmågan att attrahera, utveckla och bevara talang viktig för Östersjöregionens framtida konkurrensförmåga och välstånd. Om talang och expertis inte erkänns, kommer man att söka sig till andra miljöer där man uppskattas mer.

Årets Swedbank Baltic Sea Award går till en framgångsrik affärskvinna som både är ordförande i Nasdaq OMXs styrelse i Vilnius och ordförande i den exekutiva kommittén för Baltic Institute of Corporate Governance; Arminta Saladžienė.

Till Saladžienės viktiga arbete hör att hon stödjer det nyligen etablerade non-profit initiativet Baltic Institute of Corporate Governance, som verkar för att öka medvetenheten kring betydelsen av god bolagsstyrning i de baltiska länderna, så väl som att utbilda och certifiera styrelsemedlemmar. Handledarna kommer från hela regionen för att dela med sig av sin erfarenhet och kunskap om god bolagsstyrning.

Målet är att förbättra förståelsen för god bolagsstyrning samt att bidra ytterligare till etablerade principer inom detta område. God bolagsstyrning leder till bättre företag vilket i sin tur leder till mer framåtriktade samhällen. Ett annat uttalat mål där vi ger henne vårt fulla stöd är att verka för en stabilare finanssektor.

Arminta Saladžienė valdes bland många kvalificerade kandidater i en öppen process. Genom att ge priset till Arminta Saladžienė visar vi vår uppskattning för hennes arbete och engagemang för regionen.

• Finans

• baltic development forum