Vinnaren av AXIELL-priset för bästa B&I-uppsats 2015 utsedd

Axiell-priset 2015 för bästa uppsats i Biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås tilldelades Tina Åhman Billingför hennes kandidatuppsats Meröppet = merarbete? Om bibliotekariers förändrade arbetsinnehåll, kompetenskrav och yrkesroll på det meröppna biblioteket. Priset delades ut torsdagen 24/9-2015 påBiblioteks- och berättarscenen, Kultur i Väst, Bokmässan i Göteborg.

Tinas arbete svarar väl mot Axiell-prisets kriterier genom att vara en ”framtidsorienterad, välskriven uppsats av god kvalitet där teori och praktik samspelar väl” och genom att även vara ”av allmänt intresse för biblioteksutveckling”.

Tina Åhman Billings uppsats utmärker sig därutöver genom att:

- Den belyser ett högaktuellt ämne, nämligen företeelsen ”meröppet” på kommunala bibliotek, ur bibliotekariers professionella perspektiv.

- Den empiriska studien som ligger till grund för uppsatsen är gedigen och resultaten framträder i dialog med tidigare studier av meröppna bibliotek, samt forskningen om bibliotekariers föränderliga roller och kompetenser.

- Särskilda styrkor är att uppsatsen på ett balanserat och klarsynt sätt belyser ett omdebatterat fenomen, och att författaren genom sin självständiga hållning och analytiska mognad ser bortom det uppenbara och identifierar nya behov och utmaningar för såväl professionen som andra aktörer på biblioteksfältet.

Vi gratulerar Tina Åhman Billing till priset.

Axiell Sverige är en helhetsleverantör av system och lösningar för bibliotek i Sverige.

Vi ingår i koncernen Axiell Group som utvecklar, i nära samarbete med kunderna, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv, museer och offentliga myndigheter. Över 1000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Axiells system för arkiv och museum används av över 2600 kunder i världen. Mer än 3 000 skolor använder Axiells system. Axiell Group, med huvudkontor i Lund, har 260 medarbetare och kontor i Sverige, Australien, Danmark, Finland, Kanada, Nederländerna, Nya Zeeland, Storbritannien, Tyskland och USA. Tillsammans utgör vi ett av världens största företag inom dessa sektorer.

Läs mer om oss och våra produkter på den svenska marknaden http://www.axiell.se/

• axiell