Gå på miljövänligt Spa. Välj Yasuragi Hasseludden.

Yasuragi Hasseludden har blivit miljöcertifierade enligt standard ISO 14001 av Den Norske Veritas. ISO 14001 säkerställer att hotellet alltid försöker minska förbrukningen av energi, avfall, kemikalier, transporter och vatten.

För Yasuragi Hasseludden är det ytterst viktigt att ge sina gäster en avkopplande vistelse med tid för reflektion och återhämtning. Närheten till naturen är en av hörnstenarna i verksamheten. Därför sträcker sig målsättningen med miljöarbetet längre än att tillmötesgå lagen. På Yasuragi vill man medverka till en varaktig och hållbar utveckling genom att ständigt minska miljöpåverkan.

Här är några praktiska exempel på vad Yasuragi har gjort för att reducera de negativa effekterna
på vår jord:

Vatten och värme
-Installation av bergvärme har minskat förbrukningen av eldningsolja med 86%.
-El levereras av det norska bolaget Ishavskraft med en garanti att den till 100% kommer från    förnyelsebara energikällor.
-Snålspolande blandare i duscharna på alla hotellrum.
-Ett nytt vattenreningssystem för de varma källorna återanvänder värmen i vattnet, vilket reducerar energiförbrukningen. Effektiviteten i systemet gör även att vi kan minska förbrukningen av klor till hälften.
-Samtliga elradiatorer i hotellkorridorerna har ett nytt styrsystem vilket minskar elförbrukningen.

Städ och förbrukning

-Städavdelning använder till 95% miljömärkta rengöringsprodukter, microfiberdukar samt undviker engångsartiklar.
-Egen sopstation där glas, papper, kartong och matolja sorteras för återanvändning.
-Alla glödlampor är lågenergilampor.
-Gäster kan på ett enkelt sätt återvinna papper och batterier.

Mat och dryck
-Istället för buteljerat flaskvatten serveras härtappat stilla och kolsyrat vatten på egna flaskor. Detta innebär att på ett år reduceras antalet flaskor med 80.000 som ej fraktas till och från anläggningen.
-Bryggkaffet är alltid KRAV-märkt.
-Fullvärdig ekologisk frukost med KRAV-märkta alternativ på frukostbuffén.
-Användning av i huvudsak närodlade grönsaker i restaurangerna
-Inga sk rödlistade fiskar används i matlagningen.

Yasuragi anstränger sig hela tiden för att hitta nya sätt att bli ännu bättre på sitt miljöarbete. Inom ramen för ISO 14001 arbetar man nu med målet – Ständiga förbättringar.

Certifieringen har genomförts i samarbete med Choice Hotels Scandinavia. 160 hotell ägda av Choice har på en och samma gång blivit miljöcertifierade. Det är branschens största miljöprojekt någonsin. Chefer och medarbetare på alla nivåer i organisationen har utbildats i hur man ständigt kan minska miljöpåverkan.

För mer information kontakta:
Pressansvarig Kersti Olophsdotter Kersti.olophsdotter@yasuragi.se
tel 08-747 62 93

Pressbilder finns att hämta på: www.yasuragi.se/press

• ekologiskt
  • krav-märkt
  • miljöcertifiering iso 14001
  • miljöcertifiering
  • miljövänligt spa
  • miljövänligt
  • bad
  • teppanyaki; japansk mat
  • konferensanläggningar

Fakta Yasuragi Hasseludden: Yasuragi erbjuder japanskt bad med tvagning och heta källor ute såväl som inne, avslappnande massage och behandlingar samt energigivande behandlingar.Här finns 163 hotellrum och sviter i japansk stil, trettio möteslokaler samt två restauranger där japansk och modern svensk mat serveras. Anläggningen omsätter ca 140 Mkr och drivs av Choice Hotels Scandinavia AS.Yasuragi ligger i ett naturskönt område bara 20 minuter från Stockholms innerstad. Byggnaden är ritad av den japanske arkitekten Yoji Kasajima.